25 år for miljø og mennesker

Det officielle nordiske Svanemærke har i 25 år gjort det enkelt for forbrugere og virksomheder at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser. I november 2014 fejrede vi fødselsdagen med en kampagne, som via udendørs reklame, annoncer, online og sociale medier bidrog til at løfte danskernes kendskab til, hvad Svanemærket står for.

 

Følg os på Facebook!

Du kan følge kampagnen på Facebook, hvor vi markerer fødselsdagen med ugentlige opdateringer, nyheder og en spændende quiz, hvor du kan vinde et svanemærket spaophold.  

Kender du de fire budskaber bag Svanemærket?

Målet med Svanemærket at mindske den samlede miljøbelastning fra vores forbrug. Derfor vurderer Svanemærket hele produktets rejse og de miljøproblemer der opstår undervejs - til gavn for mennesker, miljø og for jordens ressourcer.

Svanemærket står for:

skrappe miljøkrav - i alle relevante faser af produktets livscyklus
skrappe krav til kemikalier – til gavn for miljøet og forbrugernes sundhed
... stramning af krav – for at skabe bæredygtig udvikling
... certificering og kontrol - så forbrugerne kan være trygge

For dig og miljøet – for i dag og for fremtiden. 

Fakta om Svanemærket

  • Der findes i dag mere end 8.000 svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark. I Norden er antallet af svanemærkede varer og serviceydelser over 18.000.
  • I Danmark findes svanemærkede produkter og services inden for 46 forskellige produktgrupper - lige fra sæbe, vaskepulver, husholdningspapir, legetøj, byggeprodukter, el-artikler og møbler til svanemærkede serviceydelser, som f.eks. rengøring, trykkerier og hoteller.
  • I 2013 blev der i Danmark omsat for mere end 6,5 mia. kr. svanemærkede produkter og serviceydelser 1)
  • Knap 2000 virksomheder har en Svanecertificering i Norden 2)
  • 89 % af danskerne kender Svanemærket 3)
  • Mere end halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket, handler af og til (29%), ofte (20%) eller altid (5%) ind efter Svanemærket 3)

----------------

1) Realiseret omsætning fra fabrik, dvs. eksklusive skatter/afgifter, avance i detailhandlen. Omsætningstallene er ekskl. trykkerier
2) Opgjort oktober 2014
3) YouGov-analyse 2014