Danskernes miljøvenlige vaner forgrener sig til haven

Danske forbrugeres bevidsthed om de officielle miljømærker har bredt sig fra supermarkedshylderne til byggemarkedernes havesortiment. Det viser salget fra Moelven Danmarks svanemærkede produkter til havemiljøet, som er tredoblet på blot 4 år.

bygogbolig_745x498

Moelven Danmark A/S, som leverer det svanemærkede SWANline koncept til havemiljøet, oplever, at salget er tredoblet indenfor de seneste 4 år. 

”Vi oplever, at flere forbrugere er konsekvente i deres valg af produkter. Har de fx valgt et hegn i Moelven ThermoWood, ønsker de også ofte en tilsvarende bæredygtig blomsterkasse. Den nye EU træforordning som trådte i kraft 3. marts 2013, vil formentlig skærpe forbrugernes opmærksomhed endnu mere på forsvarlige valg af træprodukter, da den sikrer mod ulovlig import af træ”, siger Moelvens Administrerende Direktør, Michael Helmershøj.

Den stigende interesse for bæredygtige produkter får Moelven til at udvide SWANline serien fra svanemærkede sandkasser, hegn og bord-bænkesæt til nu også blomsterkasser.

VIKINGERNES ”TEAKTRÆ"
De svanemærkede haveprodukter er baserede på Moelvens ThermoWood, som stammer fra nordens skove. ”Hemmeligheden” bag ThermoWood findes i den skånsomme produktionsproces, som bygger på en over 1000 år gammel opskrift fra vikingetiden. Vikingerne plejede at brænde ydersiden af de træpæle, som de satte i vand eller jord, for at give træet en længere holdbarhed.

I dag udnytter man samme metode med en moderne teknologi, hvor behandlingen udelukkende består af varmeenergi og damp. På grund af ThermoWoods kontinuitet i kvalitet og varighed bruges træet både til store byggeprojekter og andre udendørsmaterialer. Ikke mindst giver behandlingen træet en mahognilignende farve og formstabilitet, som kan klare ustadige vejrforhold.

Moelven fejrer nu forårets komme ved at udlodde store præmier i SWANline serien på Ecolabels’s Facebook-side i ugerne 15-18.