Kvicklys tilbudsavis nu med Blomsten

Kvickly har, som en af de første dagligvarebutikker, opnået miljømærket, Blomsten, på deres tilbudsavis.

Blomstmærket tryksag

EU´s miljømærke, EU-Ecolabel, der i folkemunde er kendt som Blomsten, vil fremover pryde bagsiden af Kvicklys tilbudsavis. Kvickly ligger sig derfor i spidsen for en markant grønnere produktion af tilbudsaviser – på verdensplan.

- ”Vi er ved at skabe det, vi kalder Det Ny Kvickly. (…) Konkret betyder det, at vi fremmer ansvarlighed blandt andet i form af mere økologi, flere tilbud på frugt i stykvis – og altså også en af verdens første tilbudsaviser med EU's Ecolabel”, siger kædedirektør Jesper Faurholdt, Kvickly, til RetailNews.

For Kvickly er tildelingen af EU´s Blomst resultatet af målrettet miljøindsats, og for at opnå mærket har Kvicklys tilbudsavis været igennem en krævende og grundig certificeringsproces. Tilbudsavisen lever nu op til en række skrappe miljøkrav til hele produktionskæden.

-”Med tildelingen af licensen sender Kvickly et klart signal om, at de trykker mere miljørigtigt – både til forbrugere, samarbejdspartnere og konkurrenter”, siger Jakob Waidtløw, konsulent hos Miljømærkning Danmark.

Bedre kemi og mere genanvendelse

Blomstmærkede tryksager har begrænset brugen af miljø- og sundhedsskadelige kemikalier, for eksempel flygtige opløsningsmidler. Der stilles også krav om, at trykkeriet bruger mere miljøvenlige trykfarver, lakker og lim af hensyn til senere genanvendelse af papiret. Og så er der sat et loft på, hvor meget papirspild, der må være i produktionen samt krav til affaldshåndtering og til energikortlægning. Og tryksagen skal selvfølgelig være trykt på blomstmærket papir.

For yderligere oplysninger kontakt Jakob Waidtløw.