Vask ved 30 grader-kampagne kæmper for klimaet

En ny vaskekampagne er for nyligt blevet lanceret i Danmark. Kampagnen med sloganet ”I prefer 30” skal få os til at vaske ved 30 grader, for at spare energi til gavn for klimaet. Connie Hedegaard, den danske klimakommissær, og Miljømærkning Danmark hilser initiativet velkomment.

Vaskemaskine fyldes

Det er den europæiske vaskemiddelindustri, som står bag vaskekampagnen, der ikke kun er lanceret i Danmark, men i flere europæiske lande. Budskabet er, at europæiske forbrugere i højere grad bør vaske ved 30 grader – for på den måde at bidrage til et bedre klima.

Kampagnen blev lanceret i forbindelse med modemessen i Milano, for også at få mode- og detailbranchens øjne op for, at små ændringer kan gøre en stor forskel:

- ”Hvis vi ændrer bare en lille smule i vores daglige vaner kan vi sammen opnå store resultater. Lad os arbejde sammen for at skabe et bedre klima – en maskinvask ad gangen”, siger Connie Hedegaard.

Blomsten og Svanen stiller klimakrav

Miljømærkede produkter er et godt valg for klimaet, blandt andet fordi der stilles krav til mængden af emballage og krav til at vaske rent ved lave grader.

Kriteriechef for Miljømærkning Danmark, Lisbeth Engel Hansen, forklarer:

-”Det koster både energi til produktion og transport, hvis man bruger for meget emballage set i forhold til indholdet. Derfor stiller miljømærkerne disse krav, der gavner klimaet. Samtidig stilles der krav, der fremmer genanvendelse og genbrug af emballagen”.

Og hun tilføjer:

-”Derudover lever de miljømærkede vaskemidler op til effektivitetskrav, hvor de er testet til at være mindst lige så effektive som andre vaskemidler. Det betyder fx, at finvaskemidler og colourvaskemidler er testet til at vaske rent ved 30 grader. Lige i tråd med I prefer 30o kampagnen”.