Det offentlige kan gøre en forskel - også for små virksomheders CSR-arbejde

Hvordan bygger vi de bedste vilkår for de små og mellemstore virksomheders arbejde med CSR? Det spørgsmål gav en række brancheforeninger deres bud på ved CSR-LINK-konferencen, som blev afholdt den 3. juni i København.

Svaret var åbenlyst for Thomas Torp, adm. dir. i Grafisk Arbejdsgiverforening: ”Når der kommer styr på efterspørgslen, så skal de små og mellemstore virksomheder nok komme med”.

Men hvordan får vi så styr på efterspørgslen, når det hele handler om pris, pris og atter pris? Svaret på det spørgsmål blev hurtigt drejet over mod de 300 mia. kr., som det offentlige hvert år køber ind for. Penge, der ifølge brancheforeningerne virkelig kan bruges til at gøre en forskel og trække et marked for bæredygtige leverandører og produkter.

Både virksomheder, myndigheder og politikere har et ansvar

Debatten om de offentlige indkøbskroner fortsatte senere på dagen, hvor Miljøstyrelsen og Miljømærkning Danmark var værter ved et mini-seminar med overskriften ”Hvordan bliver du grøn leverandør til det offentlige?”. Direktør i Bæredygtigt Erhverv Charlotte Fischer mente, at både virksomheder, myndigheder og politikere har et ansvar for at sikre, at der kommer gang i de offentlige indkøb:

Virksomhederne skal integrere samfundsansvar/miljø i deres forretning og gå efter anerkendte standarder og mærker. Myndighederne skal sørge for, at det er let og attraktivt også for mindre virksomheder at lade sig certificere – og sørge for kendskab til regler, mærker, redskaber og gode business cases. Sidst, men ikke mindst skal politikerne sætte mål for bæredygtige offentlige indkøb og sørge for transparens om resultater – samt benchmarke offentlige bæredygtige indkøb. 

CSR-arbejde skal være en del af virksomhedens DNA

På seminaret gav tre repræsentanter for de små og mellemstore virksomheder deres bud på, hvordan man bliver grøn leverandør til det offentlige: Royal Termo Træ, Beierholms Væverier og Max Hansen Rengøring. Alle tre virksomheder har licens til Svanemærket eller EU-Blomsten.

Deres fælles budskab var, at hvis man skal opnå værdi af sit arbejde med CSR, så skal man ville det og leve det. Det skal være en indgroet del af virksomhedens DNA, og alle medarbejdere skal inddrages.

Svanemærkede produkter udgør i dag 80 % af omsætningen hos Royal Termo Træ, som sælger holdbart træ, hvor træbehandlingen er baseret på miljøvenlig varmebehandling og træbeskyttelse uden brug af biocider. For Royal Termo Træ har Svanemærket åbnet døre, de end ikke havde forestillet sig, og betydet øget omsætning på 40 %. Royal Termo Træ råder andre små virksomheder til at arbejde med co-branding med store og anerkendte aktører. Det åbner døre, som en lille virksomhed ellers ikke har nøglen til.

Miljømærkernes potentiale i udbudsmateriale

Max Hansen Rengøring fortalte, at det nye udbudsdirektiv var årsagen til, at de i efteråret 2014 besluttede at få Svanemærket deres rengøring.  Max Hansen Rengøring ønskede at være på forkant med udviklingen og fik licens i foråret 2015.

Udbudsdirektivet er endnu ikke gennemført i dansk lov, men bliver det senest i april 2016. Direktivet   åbner mulighed for, at offentlige indkøbere kan stille krav om miljømærker i deres udbud. Indtil direktivet er gennemført i dansk lov, kan offentlige indkøbere bruge miljømærkekriterierne til at fastlægge miljøkrav i et udbudsmateriale. Det offentlige skal dog indtil videre acceptere alle former for relevant dokumentation for opfyldelse af miljøkravene. Miljømærkekriterierne er open-source og kan hentes her.

Beierholms Væverier oplever endnu ikke, at de offentlige efterspørger deres Blomstmærkede tekstiler. Det er alene indkøbsprisen, der har betydning for, om de vinder opgaver for det offentlige. De efterlyser derfor øget fokus på totalomkostninger, så der i de offentlige udbud ikke kun fokuseres på indkøbsprisen, men på de samlede omkostninger; herunder produkternes holdbarhed.

I debatten sidst på eftermiddagen understregede flere indkøbere, at det offentlige gerne vil prioritere grønne indkøb, og at de ikke udelukkende har fokus på pris. Bl.a. sagde Københavns Kommune, at når/hvis der åbnes mulighed for, at det offentlige i Danmark kan kræve miljømærker, så vil det lette deres arbejde betydeligt. Det gælder især i forhold til opfølgning og kontrol af miljøkrav, da dette arbejde vil blive varetaget af Miljømærkning Danmark, som fører kontrol med mærkerne.