12.000 spejdere får Svanemærket

I et nyt samarbejde mellem Miljømærkning Danmark og KFUM-Spejderne skal spejderne arbejde med miljø og bæredygtighed.

KFUM-Spejderne

Foto: Johny Kristensen, KFUM-Spejdernes fotopatrulje

- Samarbejdet giver os en unik mulighed for at øge kendskabet til Svanemærket blandt børn og unge, som er en både videbegærlig og vigtig målgruppe at kommunikere til. Både fordi de er vigtige ambassadører, når de kommer hjem til deres familier eller er sammen med venner – og fordi de er fremtidens forbrugere. Derfor glæder vi os meget til at samarbejde med KFUM-Spejderne, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Formålet med partnerskabet er at udvide kendskabet til Svanemærket, og hvad det betyder, når et produkt er svanemærket. Idéen er at udvikle et aktivitetsmateriale om Svanemærket – og et duelighedstegn med Svanemærket på, altså et stofmærke til spejdernes uniform.

Fremtidens grønne forbrugere

Spejderne kommer til at lære om, hvad man som forbruger skal være bevidst om, hvis man ønsker at tage hånd om miljøet. Materialet skal bl.a. være med til at forklare, hvordan Svanemærket adskiller sig fra andre mærker ved at se på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs - til gavn for mennesker, miljø og jordens ressourcer.

- KFUM-Spejderne har en vision om at udvikle børn og unge til at tage ansvar for en bedre verden. Derfor er det helt oplagt for os at samarbejde med Miljømærkning Danmark om, hvordan man kan vælge miljørigtigt og gøre en forskel for vores natur, fortæller KFUM-Spejdernes formand Michael Aagaard Seeberg.  

KFUM-Spejderne er et af de fem danske spejderkorps og har omkring 25.000 medlemmer. Målgruppen for materialet er ulve, juniorspejdere og tropspejdere, dvs. 12.000 spejdere mellem 8 og 14 år. Planen er, at aktivitetsmaterialet er færdigt i løbet foråret 2017. 

Læs mere om KFUM-Spejderne på www.kfumspejderne.dk