Grøn vækst gennem offentlige indkøb

Det er blevet nemmere for offentlige indkøbere at vælge miljørigtigt, når de køber bleer til børnehaverne og kopipapir til kommunen. EU’s nye udbudsdirektiver åbner for første gang op for, at det offentlige kan stille krav om miljømærker og miljøledelse. I et nyt projekt sætter Nordisk Ministerråd og Dansk Standard fokus på de nye muligheder.

Grøn vækst gennem offentlige indkøb

På den nordiske konference ”Green Growth through Public Procurement” den 11. november fortalte Rikke Dreyer fra Dansk Standard og Miljømærkning Danmark om de foreløbige resultater i projektet ”Growth through Green Public Procurement”.

I 2014 vedtog EU-kommissionen nye udbudsdirektiver, der giver offentlige indkøbere mulighed for at stille krav om miljøledelsessystemer og miljømærker. Det kan fx være den internationale standard for miljøledelse ISO 14001, det nordiske miljømærke Svanemærket eller EU's miljømærke EU-Blomsten. I Danmark er udbudsdirektivet implementeret i en dansk udbudslov.

Retten til at stille krav om miljøledelsessystemer og miljømærker er dog ikke meget værd, hvis ikke man ved, hvordan man udnytter de nye muligheder. Det sætter Nordisk Ministerråd fokus på i projektet Growth through Green Public Procurement.

En offentlig sektor med et grønt potentiale

Svanemærket og EU-blomsten skal gøre det lettere for forbrugere at vælge miljørigtigt. Men nøglen til en bæredygtig udvikling findes ikke kun i det private forbrug. Faktisk køber den offentlige sektor ind for mere end 300 milliarder kroner årligt. Derfor er det vigtigt, at miljøhensyn også bliver en fast del af offentlige udbud og indkøb.

Et skridt på vejen mod en grønnere offentlig sektor er en fælles nordisk fortolkning af EU's udbudsdirektiver – og en undersøgelse af mulighederne for at købe ”grønt” og efterspørge miljømærker og miljøledelsessystemer i udbuddet. Netop det skal en nordisk projektgruppe bidrage til.

På nationale workshops har jurister, miljøeksperter, indkøbere, leverandører og miljømærkningsorganisationer drøftet muligheder og fortolkninger. I Grøn Indkøbsuge i uge 45 præsenterede projektleder, Rikke Dreyer fra Dansk Standard og Miljømærkning Danmark, de foreløbige projektresultater for 130 deltagere fra hele Europa på en stor nordisk konference i København. 

Miljømærker gør det enkelt og målbart

På konferencen fortalte Rikke Dreyer om udbyttet fra de nationale workshops og om de muligheder og forhindringer, der kan være for øget brug af miljømærker i offentlige indkøb. På plussiden tæller, at miljømærkerne er et synligt bevis på, at en række skrappe miljø- og kemikaliekrav er opfyldt. Det er nemt for offentlige indkøbere at forholde sig til. Og det er ligeledes en fordel for leverandørerne, når mærkerne efterspørges i offentlige indkøb, da det dermed bliver enkelt at sætte sig ind i, hvilke krav og kriterier de forventes at leve op til. Omvendt var der blandt nogle af deltagerne på de nationale workshop en bekymring for, om miljømærker vil gøre det svært for mindre virksomheder at byde på offentlige kontrakter.

- De nye muligheder i udbudsloven vil også gøre det lettere for myndigheder at måle udviklingen i de grønne indkøb, fordi man kan måle på, hvor mange miljømærkede produkter der købes, og hvor mange af ens leverandører der har et miljøledelsessystem – på den måde bliver det også nemmere at følge op på, om en vedtaget indkøbspolitik bliver fulgt i praksis, siger Rikke Dreyer fra Dansk Standard og Miljømærkning Danmark.

For at blive certificeret med Svanemærket eller EU-Blomsten skal produkter og serviceydelser gennem en grundig certificeringsproces for at dokumentere, at de lever op til de nødvendige krav. Derudover bliver der også ført løbende efterkontrol af miljømærkede produkter. Det sikrer offentlige indkøbere mod greenwashing – og det sikrer en fair konkurrence for virksomheder, der kan dokumentere deres omtanke for miljøet.

Resultaterne fra projektet Growth through Green Public Procurement vil blive offentliggjort i starten af 2017