Kontrolrapport 2015

I 2015 kontrollerede Miljømærkning Danmark 45 % af alle danske virksomheder med miljømærkelicens. Kontrollen skal sikre, at miljømærkede produkter og serviceydelser lever op til de fastsatte krav, og at Svanemærket og EU-Blomsten bliver brugt korrekt i markedsføringen.

Kontrolrapport

Der er i dag over 12.000 miljømærkede produkter – og 275 virksomheder med en dansk miljømærkelicens. I løbet af 2015 kontrollerede Miljømærkning Danmark 125 af licenshaverne:

- Svanemærket og EU-Blomsten er de officielle miljømærker i Danmark. De gør det enkelt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og services på markedet, og der ligger et stort dokumentations- og kontrolarbejde bag, hver gang et produkt bliver godkendt til at bære et af mærkerne. Derfor er det også afgørende for os at kontrollere, at produkterne lever op til kriterierne og bliver markedsført korrekt, så private og professionelle forbrugere kan være trygge, fortæller Trine Pedersen, der er kontrolchef i Miljømærkning Danmark. 

Efterkontrol retter op på kriteriebrud

Hvert år foretager Miljømærkning Danmark en efterkontrol af produkter og serviceydelser blandt virksomheder, der allerede har licens til Svanemærket eller EU-blomsten. I 2015 satte kontrollen især fokus på virksomhedernes forbrug af kemikalier og energi. Kontrollen fandt flere tilfælde, hvor produkter og serviceydelser ikke levede op til alle de krav, de skal.

 - I nogle tilfælde betød vores efterkontrol, at produkter midlertidigt blev fjernet fra butikshylderne, ligesom der har været inddragelse af licenser og handelsnavne. Det skyldtes blandt andet fund af MI i en række vådservietter – et fund, der har betydet, at alle nye vådservietter med Svanemærket i dag skal testes fri for MI, inden de må sælges i Danmark. Efterkontrollen bød dog overvejende på mindre overtrædelser, som hurtigt blev bragt i orden. Vores oplevelse er, at licenshaverne er gode til at følge op på efterkontrollen, og er gode til at overholde kriterierne, siger Trine Pedersen.

Markedsovervågning sikrer mod falsk markedsføring

Miljømærkning Danmark foretager også systematisk overvågning af, hvordan Svanemærket og EU-blomsten bliver brugt på hjemmesider og i reklamematerialer. Overvågningen skal blandt andet sikre, at virksomheder uden licens ikke anvender mærkerne i deres markedsføring.

I 2015 blev der fundet 72 overtrædelser, hvilket svarer til en stigning på knap 50 % i forhold til gennemsnittet for perioden 2011-2014.

- Vi fandt f.eks. 16 overtrædelser hos rengøringsfirmaer, der brugte Svanemærket eller EU-Blomsten til generel profilering af firmaet, selvom rengøringsvirksomheden ikke var svanemærket, men kun anvendte få rengøringsmidler, der var miljømærket. Tilsvarende fandt vi 16 overtrædelser for trykkerier og tryksager, hvor hovedparten vedrørte markedsføring med Svanen på trykkeriets hjemmeside efter udløb af licens, fortæller Trine Pedersen og tilføjer:

- Det tyder på, at virksomheder i stigende grad opfatter Svanemærket og EU-blomsten som værdifulde markedsføringsredskaber – og med god grund. Tal fra 2016 viser, at 88 % af danskerne kender Svanemærket og mere end halvdelen kigger efter mærket, når de køber ind. Derfor er en af Miljømærknings Danmarks vigtigste opgaver netop at sikre miljømærkernes troværdighed. Det gør vi i kontrolarbejdet, bl.a. med målrettet markedsovervågning og efterkontrol. For alle overtrædelser er fejlene blevet rettet, så reglerne nu er overholdt.

Læs hele kontrolrapporten for 2015 her