Medarbejdere sætter pris på grønne driftsindkøb

Medarbejderne i 11 store private virksomheder er glade for, at deres arbejdsgivere går i front for et grønt arbejdsmiljø. I Netværk for Miljømærket indkøb forpligter virksomhederne sig selv og hinanden til – år for år – at øge andelen af miljømærkede varer og servicer i deres indirekte indkøb. Og det lønner sig. Over de seneste år er de miljømærkede indkøb steget markant – til glæde for medarbejdere, miljø og miljøregnskaber.

indkøbernetværk

Medlemmerne i Netværk for Miljømærket indkøb øgede andelen af miljømærkede produkt- og servicekøb til deres arbejdspladser fra 37 % i 2014 til 46 % i 2015.

”Det er en virkelig flot udvikling, som viser, at bæredygtighed og bundlinje kan gå hånd i hånd”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Det nytter at stille miljøkrav

Udbuddet af produkter og serviceydelser med Svanemærket og EU-Blomsten er vokset markant i de senere år. Mens der i begyndelsen af 2011 var færre end 6.000 miljømærkede produkter og serviceydelser i Danmark, er der i dag flere end 14.000.

Netværk for Miljømærket indkøb har en del af æren for det øgede udbud af miljømærkede produkter og servicer til det professionelle marked, især når det gælder miljømærkede rengøringstjenester, møbler, kontorartikler, hoteller og konferencesteder. Det nytter nemlig at stille miljøkrav til sine leverandører.

Netværkslogo

”En af hovedidéerne i netværket er, at vi drøfter hvilke indkøbsområder, som vi ønsker flere miljømærkede produkter indenfor. De tanker kan vi dele med vores leverandører, så vi på den måde bedre kan påvirke leverandørerne til at overveje miljømærkning. Bliver der flere udbydere, bliver udvalget større og priserne bedre”, fortæller Helene Byskov Christiansen, der er FM Procurement Manager i Rambøll og en del af netværket.

”Når vi er flere større indkøbsafdelinger med større samlet indkøbsvolumen, der i fællesskab formulerer miljøkrav, bliver det nemmere at påvirke leverandører til at levere den ønskede miljøeffekt”, fortsætter hun. 

Miljømærkerne er det synlige bevis

Svanemærket og EU-Blomsten er ikke kun gode redskaber, når man som indkøber skal stille miljøkrav til sine leverandører. Med miljømærkerne bliver det i hverdagen synligt for medarbejderne, at deres arbejdsplads tager vare om miljøet – og om dem.  

”Det er vores klare indtryk, at medarbejderne sætter stor pris på de prioriteringer, vi foretager omkring miljømærkede og miljørigtige indkøb. For når vi prioriterer benhårdt på miljømærkerne, handler det også om sundhed. Vi ønsker produkter, der er så rene som overhovedet muligt – og som dermed er et godt valg for både miljø og medarbejdere.

Vi modtager jævnligt anerkendelse for dette – særligt omkring brug af miljømærkede papir- og hygiejneprodukter samt økologiske fødevarer. Min opfattelse er, at medarbejderne er stolte over, at deres arbejdsplads tør tage et valg”, siger Bo Petersen, Indkøbs- og miljøansvarlig, If Skadeforsikring.

Miljømærkede indkøb mindsker miljøpåvirkningen

Som de andre virksomheder i Netværk for Miljømærket indkøb, er ledelsen i Nykredit meget bevidst om, at virksomheden påvirker miljøet direkte gennem den daglige drift. Derfor stiller koncernen specifikke miljøkrav til leverandører for at mindske miljøpåvirkningen, som fx da de i 2013 skiftede til et svanemærket rengøringsselskab.

”Vi har fx fokus på miljømærkerne, når vi skal købe møbler og serviceydelser til arbejdspladsen, for så ved vi, at vi både vælger miljø- og klimarigtigt. Samtidig gør miljømærkerne det enkelt at dokumentere vores indsats – i miljøregnskabet, og i forhold til vores medarbejdere. ”, siger Lars Peter Wilken, Chief Procurement Officer i Nykredit.

Medlemmer af netværk for Miljømærket indkøb:

Indkøbernetværk