Miljømærker på hylderne signalerer ansvar

Et supermarked, der har et stort udvalg af miljømærkede varer, tager ansvar for det omgivende samfund. Det mener en stor del af danskerne i en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark.

Danskerne_foretraekker_butik

Mærkningsordninger er det, der betyder mest for detailhandlens kommunikation af bæredygtighed. Det viser årets Sustainable Brand Index – og forskning fra John Thøgersen, professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd på Aarhus Universitet, peger i samme retning.

Også en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, peger i den retning: 

Halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket eller EU-Blomsten, mener nemlig, at et supermarked med et stort udvalg af miljømærkede varer tager ansvar for det omgivende samfund.

- Detailhandlens udbud af produkter hænger sammen med forbrugernes valg af produkter. For når man som forbruger handler, er ens valg styret af det udvalg, der er på butikkernes hylder. På den måde er det naturligt, at forbrugerne oplever, at supermarkedet tager ansvar for det omgivende samfund, når det tilbyder varer, der er gode for både miljø og mennesker, siger Marin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Ifølge John Thøgersen fra Aarhus Universitet skyldes mærkningsordningernes store betydning blandt andet, at der er en uvildig tredjepart inde over. 

Og en uvildig tredjepart skaber ikke kun tryghed for forbrugerne, men også for detailhandlen:

- I COOP har vi en offensiv strategi overfor kemikalier, der er mistænkt for at være miljø- eller sundhedsskadelige. Derfor øger vi løbende vores udvalg af varer med Svanemærket og EU-Blomsten, som netop stiller særligt skrappe miljø- og kemikaliekrav. Mærkerne giver os tryghed for, at vores varer er blandt de miljømæssigt bedste, fordi kravene løbende skærpes. Det er meget vigtigt for os, at vores kunder kan vælge blandt et bredt udvalg af miljømærkede produkter, da vi ved, at mange kender mærkerne og foretrækker miljørigtige varer, der er fri for problematisk kemi, fortæller Malene Teller Blume, kvalitetschef i Coop.

I næste uge lancerer Miljømærkning Danmark kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, som 12 af landets detailkæder bakker op om. Kampagnen skal bl.a. øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærket udbud.

Når et supermarked har et stort udvalg af varer som er mærket med “Svanemærket“ og/eller “EU-Blomsten”, tænker

  • 50 % af de danskere, der kender et af de to miljømærker, at supermarkedet tager ansvar for det omgivende samfund. 
  • 35 % af de danskere, der kender et af de to miljømærker, at supermarkedet hjælper dem med at træffe trygge valg. 
  • 30 % af de danskere, der kender et af de to miljømærker, at der vil de gerne handle.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 26. august -1. september 2016.