EU-Blomsten vokser – og skaber grøn vækst

I 25 år har EU-Blomsten været med til at skabe grøn vækst i hele Europa – og i Danmark er EU-Blomstens popularitet vokset markant de senere år. Både når det gælder kendskab og udbud.

EU Blomsten er i vækst og fylder 25 år

I år er det 25 år siden, at EU-Blomsten, det officielle europæiske miljømærke, begyndte at spire. Siden da har den vokset sig større og større. EU-Blomsten findes i dag på mere end 40.000 produkter og serviceydelser. Også i Danmark er udbuddet af produkter, der er mærket med EU-Blomsten, steget:

- I 2010 var der 538 handelsnavne i Danmark, mens der i 2016 var mere end 3.000. Det betyder, at danskerne har fået et større udvalg af produkter og serviceydelser med EU-Blomsten at vælge imellem. Men det peger også på, at flere virksomheder oplever, at det er en god forretning at satse på Blomsten. Blandt andet internationale virksomheder, som kan se en fordel i at satse på et internationalt anerkendt og stærkt mærke, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Der findes i dag 30 produktgrupper, hvor man kan opnå licens til EU-Blomsten. I Danmark finder man bl.a. mærket på papir, sko, maling, toiletpapir, tøj og overnatningssteder. Det brede udvalg betyder, at EU-Blomsten gør det enkelt for både forbrugere og professionelle indkøbere at vælge de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser. 

Øget kendskab til EU-Blomsten

I takt med at udbuddet er steget, er danskernes kendskab til mærket tilsvarende steget: I 2010 kendte 29 % af danskerne EU-Blomsten. I 2016 var tallet steget til 44 %.

- Det vil sige, at næsten halvdelen af danskerne nu kender det europæiske miljømærke. Og blandt de danskere, der kender mærket, kigger næsten 4 ud af 10 efter mærket, når de køber ind. Samtidig er andelen af danskere, som ved, hvad mærket står for, også er stigende. Så alt i alt er EU-Blomsten inde i en meget positiv udvikling, som forhåbentlig vil fortsætte, fortæller Martin Fabiansen. 

En grøn fremtid for EU-Blomsten

Meget tyder på, at den positive udvikling vil fortsætte. For det første går næsten 3 ud af 4 danskere op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. For det andet har udbudsloven betydet, at offentlige indkøbere nu må stille krav om miljømærker i deres udbud. Og for det tredje er EU-Blomsten et af de bedste og mest operationelle redskaber til at opfylde FN’s Verdensmål 12 om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer. Og det kan meget vel betyde øget efterspørgsel på produkter og services med EU-Blomsten i takt med at både myndigheder og store virksomheder ser på, hvordan de kan være med til fremme verdensmålene.

Også fra EU-Kommissionens side bliver der gjort en indsats for at sikre, at Blomsten kan fortsætte væksten: Flere af de kriterier, der senest er blevet revideret – hhv. stationære og bærbare computere, møbler og fodtøj – understreger og støtter op om EU’s satsning på den cirkulære økonomi.

- Et andet spændende initiativ er, at der i november i år bliver vedtaget kriterier for rengøringstjenester. Det er et område, som Svanemærket har haft stor succes med i de senere år, så vi forventer, at det også bliver en succes for Blomsten, siger Martin Fabiansen og fortsætter:

- EU-Kommissionen har i løbet af de seneste par år evalueret EU-Blomsten. I juni præsenterede den en længe ventet rapport med konklusioner af det såkaldte ”fittness check”. Heri er der lagt op til flere spændende tiltag, som giver al god grund til at tro, at EU-Blomsten går en grøn fremtid i møde.”

tal på EU-Blomsten i Danmark

Fakta