Ny politik for miljømærkede indkøb i Københavns Kommune

Med en ny grøn indkøbspolitik vil Københavns Kommune stille krav om Svanemærket og/eller EU-Blomsten inden for en lang række produkter og serviceydelser. Samtidig vil kommunen fremme markedet for miljømærkede produkter gennem en fokuseret markedsdialog i samarbejde med SKI og Miljømærkning Danmark.

Københavns Kommune

Torsdag den 12. oktober vedtog Borgerrepræsentationen en ny grøn indkøbspolitik for Københavns Kommune. Indkøbspolitikken træder i kraft den 1. november 2017 og indebærer, at kommunen altid vil gå efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de skal købe ind på områder, hvor der er et stort udvalg af miljømærkede produkter. Det drejer sig om mere end 20 forskellige områder – og inkluderer alt fra vaskemidler og børnebleer til maling og kontormaskiner. Derudover vil Københavns Kommune hvert år udvælge 2-4 områder, som der sættes særligt fokus på gennem markedsdialog. I 2017/18 vil markedsdialogen omfatte legetøj og kontormøbler.

Miljømærkning Danmark glæder sig over Københavns Kommunes nye indkøbspolitik:

- Det er en rigtig god nyhed, at landets største kommune har vedtaget at bruge de nye muligheder i udbudsloven for at stille krav om miljømærker. Vi ved, at 54 % af danskerne synes, at det er vigtigt, at deres kommune stiller krav om miljømærkede produkter. Derfor er der heller ingen tvivl om, at Københavns Kommune kommer til at fremstå som en attraktiv foregangskommune, siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen.

Miljømærkede indkøb giver da også kommunen en række klare fordele: For det første behøver kommunens medarbejdere ikke selv at bruge tid på at udvikle, fastsætte og kontrollere miljøkrav. For det andet er Svanemærket eller EU-Blomsten en sikkerhed for, at skrappe miljø- og kemikaliekrav er opfyldt. Og for det tredje bliver det lettere at kommunikere om kommunens grønne indkøbspolitik, fordi Svanemærket og EU-Blomsten har højt kendskab i befolkningen og et positivt og troværdigt image.

Beslutningen om miljømærkede indkøb vil være med til at drive produktudviklingen i en mere bæredygtig retning, fordi kravene til miljømærkede produkter og serviceydelser regelmæssigt evalueres og skærpes på baggrund af den nyeste viden og udviklingen i markedet. Københavns Kommunes beslutning om hvert år at udvælge nye områder, hvor der skal gennemføres en markedsdialog for at øge udbuddet af miljømærkede produkter, vil yderligere skubbe markedet i en grønnere og mere innovativ retning vurderer, direktør Martin Fabiansen, som roser initiativet:

- Det er helt unikt, at en kommune nu aktivt og ambitiøst vil være med til at fremme markedet for miljømærkede produkter. Et større udvalg kommer til at gavne alle danskere, og markedsdialogen vil bidrage til at styrke den grønne profil inden for flere brancher. Samtidig kan markedsdialogen betyde, at producenter, som har overvejet at blive miljømærket, nu tør tage springet, fordi de ved, at efterspørgslen er der. På den måde rækker Københavns Kommunes beslutning langt ud over kommunegrænsen.

Beslutningen i Københavns Kommune vil få en positiv indflydelse på sortimentet af miljømærkede produkter på SKI’s forpligtende rammeaftaler, som Københavns Kommune har bundet sig til at bruge. Dette vil gøre det lettere for andre af landets kommuner at følge i Københavns fodspor og omstille til en mere grøn og miljømærket indkøbspolitik.

- Vi glæder os meget til samarbejdet med både SKI og Københavns Kommune – og står naturligvis til rådighed for alle landets kommuner med gode råd og vejledning om at bruge miljømærker i indkøb og udbud, slutter direktør Martin Fabiansen.

Læs indstillingen om miljømærkede indkøb i Københavns Kommune her.

Læs pressemeddelelse fra Københavns Kommune her

Invitations boks