EU-Blomsten tilføjer troværdighed

Bæredygtig mode vinder frem. I foråret har flere modevirksomheder fået licens til Svanemærket eller EU-Blomsten. Skofabrikanten Kavat har længe arbejdet bæredygtigt, og mange af deres modeller er mærket med EU-Blomsten – det officielle europæiske miljømærke. Vi har talt med Magnus Ericson, administrerende direktør i Kavat, om virksomhedens prioritering af EU-Blomsten.

Kavat_boernesko_745x442

Hvorfor valgte I at få licens til EU-Blomsten?

Vi kunne godt lide tanken om at have et internationalt anerkendt miljømærke, fordi vi sælger vores sko på flere forskellige markeder. For os er EU-Blomsten en uafhængig tredjepartscertificering med både integritet og troværdighed.

Kavat er det eneste skomærke med licens til EU-Blomsten i Norden. Ville du ønske, at konkurrencen var større?

Ja, hvorfor ikke. Der er en del sko og klæder på markedet, der ikke er gode, hvis man ser på dem ud fra et livscyklusperspektiv. Vi går efter kvalitet og tror, at forbruget ville blive mere bæredygtigt, hvis flere virksomheder tænkte ligesom os. Vi betaler gebyr for vores licens, så hvorfor ikke opkræve højere skatter fra de virksomheder, der ikke arbejder med bæredygtighed? Så ville flere mærker måske følge trop.

Hvordan vil du gerne flytte markedet i en mere bæredygtig retning?

Ved at tilbyde bedre, mere komfortable og flottere sko, som holder længe. For at sikre hele produktets livscyklus tilbyder vi reparation, omsålning og andre services, der forlænger skoens levetid.

Hvad har EU-miljømærket tilføjet til mærket Kavat?

Det er bevis på, at vores koncept er godt. EU-Blomsten er det officielle europæiske miljømærke, og det siger sig selv, at det er et grønt symbol, der tilføjer troværdighed til vores arbejde med bæredygtighed og til vores brand.

Hvordan kan I gøre en god forretning og samtidig få kunderne til at interessere sig for bæredygtighed?

Det er en kombination af mange faktorer, der har bidraget til vores succes. Vi arbejder hårdt. Og vi fremstiller gode sko, som både er slidstærke og tidløse – og som bevidste forbrugere værdsætter. Samtidig fremmer vi effektiviteten ved at have vores egen fabrik. Derudover tilstræber vi kvalitet, når vi producerer sko – og flere og flere kunder foretrækker en bæredygtig livsstil fremfor masseproduktion og brug-og-smid-væk kultur. 

Hvordan har Kavat bidraget til at skabe flere grønne jobs?

I 2008 besluttede vi os for at arbejde efter EU-Blomstens kriterier, og siden da har vi både haft med- og modgang. I begyndelse var det hårdt, men siden da er vi vokset markant. I takt med at efterspørgslen på Kavat-sko er steget, har vi skabt nye arbejdspladser både i salg og produktion. For os er det klart, at EU-Blomsten har været en nøglefaktor for vores succes.

Artiklen er udarbejdet af Miljømærkning Sverige i forbindelse med EU Green Week i Bruxelles i maj 2017. Se originalartiklen på den svenske hjemmeside.