Tre hurtige om Svanemærket til Abena

Arne Terp-Nielsen, direktør i Abena

1.  Hvorfor har I valgt at få svanemærket jeres produkter? 
Vi besluttede at ansøge om Svanemærket for 26 år siden, og vi var frontløbere. Vi har altid haft en profil baseret på kvalitet og bæredygtighed, og dengang var vi de eneste i branchen, der havde det.

Siden er Svanen blevet en vigtig del af vores dna, og det er vi rigtig, rigtig stolte af. I dag har vi et meget stort sortiment af svanemærkede produkter – lige fra bleer og bind til madpapir og bageforme. Vi er især store på B2B-markedet, hvor vi bl.a. har private label-produktion. Vores egne brands sælger vi både på det offentlige marked, via detailhandlen og i vores netbutik. Alle steder oplever vi, at Svanen er en styrke for os.

2.  Hvad er jeres udbytte ved at have Svanemærket? Hvilke fordele opnår I? 
Hos Abena vil vi tjene penge, gøre noget godt for miljøet og vise social ansvarlighed – hvis ikke vi tjener penge, er det jo ikke bæredygtigt - og Svanen er en god forretning.

Svanen er perfekt for os. Den hjælper med at fortælle historien om vores filosofi og hvordan vi gør forretning. Med den eksterne kontrol ved vi, at vi, ud over at have konkurrencedygtige priser, tilbyder det bedste køb når det gælder kvalitet og miljø. Der er slet ingen tvivl om, at vi får meget mere anerkendelse på markedet pga. Svanemærket.

3.  Hvilke tendenser ser du for Svanemærkets fremtid? 
Vi bruger Svanen meget aktivt i vores markedsføring – også internationalt. Nu har vi fx store private label- kunder uden for Norden, som seriøst overvejer Svanemærket. Det er som om, der er en bevægelse i gang, men i international sammenhæng må Svanen gerne blive meget mere kendt. Der ligger en opgave i at få internationale kunder til at forstå, hvad Svanemærket er. Vi synes, der er en historie, som skal fortælles, og vi vil gerne arbejde sammen med Svanemærket om at fortælle den.  

Når det gælder indkøb i den offentlige sektor, kan vi se, at Norge vægter miljøkrav i udbud i langt højere grad end her i Danmark. På det område er der plads til forbedring herhjemme.