Gode råd til miljømærkede indkøb

   1. Få ledelsens opbakning

  • Det er vigtigt, at der er en ledelsesmæssig beslutning bag arbejdet med miljømærkede indkøb. Derfor har vi til inspiration samlet nogle af de argumenter, der kan være med til at sikre opbakning fra både den politiske og administrative ledelse til miljømærkede indkøb. Du finder argumenterne her.

   2. Prioriter indsatsen

  • Udvælg de områder, hvor I vil starte med miljømærkede indkøb.  I kan altid udvide med flere områder, når I har fået de første gode erfaringer. I kan for eksempel vælge at starte med de områder, hvor udbuddet af miljømærkede produkter eller serviceydelser er stort. Det kan være ved indkøb af rengøringsmidler, papir og tryksager. Find udbuddet af miljømærkede varer her.

   3. Følg op

  • Opstil mål for de miljømærkede indkøb, og mål årligt, hvor langt I er nået.  På den måde kan I følge udviklingen i arbejdet med miljømærkede indkøb. Det er også vigtigt, I følger op over for leverandørerne, og sikrer, at der leveres de aftalte miljømærkede varer. Se mere om opfølgning her.

   4. Vær synlig

  • Fortæl omverden, at I har en politik for indkøb af miljømærkede produkter og serviceydelser, og vis, hvor langt I er nået med de miljømærkede indkøb. Fortæl medarbejdere og andre, hvad det betyder for dem, at I køber miljømærkede varer. Få inspiration her.

   5. Lær af andre

  • Der er mange både offentlige og private indkøbere, som har erfaring med at bruge miljømærker i indkøb og udbud. Miljømærkning Danmark har indsamlet og beskrevet en række af disse cases. Find cases, og få inspiration til jeres egne indkøb her.