Ny kampagne fra Miljøstyrelsen om kosmetikregler
Alle kosmetiske produkter, der findes på det danske marked – og i resten af EU – skal leve op til kosmetikforordningen. Det gælder også, hvis man er eller ønsker at blive certificeret med Svanemærket eller EU-Blomsten. En ny kampagne fra Miljøstyrelsen sætter fokus på, hvilken rolle man har, hvis man producerer, importerer eller forhandler kosmetik – og hvilke regler man skal leve op til.

En ny undersøgelse lavet af Miljøstyrelsen viser, at flere forhandlere i kosmetikbranchen ikke kender deres ansvar i forhold til Kosmetikforordningen, der ellers skal sikre, at kosmetiske produkter ikke udgør en sundhedsrisiko for forbrugerne.
Derfor søsætter Miljøstyrelsen en informationskampagne, der skal hjælpe forhandlere af kosmetiske produkter til at blive bevidste om deres ansvar.
Som led i informationskampagnen har Miljøstyrelsen lanceret www.kosmetikregler.dk. Her kan aktører i kosmetikbranchen få indsigt i, hvilken rolle og hvilket ansvar de har, finde information om Kemikalieinspektionen og få tips til, hvor de løbende kan holde sig opdateret om relevante nyheder inden for branchen.
Miljømærkerne går længere end loven
Kosmetiske produkter, der er Svanemærket eller mærket med EU-Blomsten skal leve op til endnu skrappere krav end loven. Eksempelvis må svanemærkede hudplejeprodukter ikke indeholde MI eller andre konserveringsmidler, der er klassificeret som allergifremkaldende. De må heller ikke indeholde parabener og andre stoffer på EU’s liste over stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Produkter til børn skal desuden være uden parfume.
Her kan du se Svanemærkets kriterier for kosmetiske produkter.
Her kan du se EU-Blomstens kriterier for kosmetiske produkter, der renses af.
Baggrund for Miljøstyrelsens kampagne:
- Der er i perioden 2013-2016 afsat 20 mio. kr. til at øge informationen og skærpe kontrollen af forbrugerprodukter, der retter sig imod børn (under 14 år), herunder også ufødte børn. Som en del af denne indsats bliver der i 2016 fokus på bl.a. kontrol af kosmetiske produkter.
- Inden kontrollen igangsættes, vil Miljøstyrelsen i efteråret 2015 gennemføre en informationsindsats. Hovedformålet med informationsindsatsen er at sikre, at den relevante branche har kendskab til reglerne, når kontrollen igangsættes.