Guide til gravide

Du skal selvfølgelig passe godt på din krop, uanset om du er gravid eller ej. Det er dog ekstra vigtigt at passe godt på dig selv, når du er gravid eller prøver at blive det. Bl.a. ved at være opmærksom på, hvilke kemikalier du udsætter dig selv og dit barn for. Det lille barn i maven er nemlig sårbart over for selv små mængder kemi.

gravide_svanemaerket
Undgå tobaksrøg

Rygning rimer ikke på graviditet, da det påvirker fosteret og risikerer at skade barnet, hvis du ryger under graviditeten. Tobaksrøg indeholder tusindvis af forskellige stoffer, hvoraf mange er skadelige for børn. Hvis du ryger, er det derfor en god idé at stoppe, allerede når du overvejer at blive gravid. Det øger samtidig chancen for at blive gravid. 

Drik ikke alkohol

Hvis du som gravid drikker alkohol, får dit ufødte barn samme promille som dig. Men dit barn har langt sværere ved at nedbryde alkoholen og er derfor påvirket i meget længere tid. Det betyder, at alkohol øger risikoen for abort og for skader på dit barn. Derfor bør du helt undgå alkohol under din graviditet.

Minimer dit medicinindtag

Gravide kan i værste fald risikere, at medicin skader fosteret. Du bør derfor kun indtage medicin efter aftale med din læge. Det gælder også hovedpinepiller, andre smertestillende midler og naturmedicin. Tal med din læge, hvis du er i tvivl.

Vælg produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten 

Gør Svanemærket og EU-Blomsten til en del af dine daglige vaner og indkøb. Miljømærkerne er din garanti for, at produkterne lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav. Det betyder, at de både er bedre for miljøet og bedre for dig – og dermed også for dit barn. Du kender måske mest miljømærkerne fra vaskepulver og køkkenrulle, men i løbet af de seneste år er der kommet et stort og spændende udvalg af produkter. Det gælder også indenfor produkter til kvinder, bl.a. makeup, bind, hårstyling og jeans.

Vælg plejeprodukter med omtanke

Der er stor forskel på, hvordan kvinder oplever en graviditet. Nogle vil føle, at de bliver beriget med en kvindelig skønhed fra naturens side, som gør, at de stråler endnu smukkere end før graviditeten. Andre vil derimod føle sig som en strandet og søvnig hval. Her er det vigtigt at huske, at dine opgivelser først og fremmest vil lægge mærke til, hvor fint din mave strutter, og hvor meget dine øjne stråler. Skru derfor trygt ned for forbruget af cremer, makeup og andre plejeprodukter. Det er samtidig en god idé at navigere efter svanemærkede plejeprodukter uden parfume, da du derved begrænser brugen af unødig kemi. Du finder Svanemærket på alt lige fra shampoo, sæbe, håndcreme, bodylotion, mavecreme, intimsæbe, læbepomade, rensemousse, øjenmakeup-fjerner, solcreme, deodoranter og make-up. 

  • Læs også: Guide til skønhed, makeup og pleje
Kemi-tips: 3 ting, du bør undgå som gravid
  • Gå også uden om sprayprodukter, da du kan komme til at indånde kemikalier gennem de små dråber i luften. 
  • Lad være med at farve hår, mens du er gravid, da farven kan indeholdekemiske stoffer, der er stærkt allergifremkaldende eller mistænkte for at være hormonforstyrrende. 
  • Brug så lidt parfume som muligt. Gravide har ikke større risiko for at få kontaktallergi end andre. Alligevel råder Miljøstyrelsen dig til at begrænse brugen af allergifremkaldende stoffer, når du er gravid. Hvis du gerne vil have parfume på til fest, så sprøjt det på tøjet eller i dit hår, så det ikke kommer i direkte kontakt med huden.


Skab et godt indeklima

Vi opholder os dagligt mange timer i hjemmet, hvor kemikalier afdamper fra mange kilder. Fx fra møbler, elektronik og byggematerialer. Kemikalier binder sig til støv og findes i luften. Derfor har indeklimaet stor betydning for vores sundhed. Som gravid bør du være særlig opmærksom på indeklimaet. Følg fx Miljøstyrelsens anbefalinger: 

  • Gør grundigt rent og tør støv af mindst en gang om ugen.
  • Luft ud med gennemtræk i fem minutter – mindst to gange hver dag.
  • Luft ud efter du har købt nye møbler eller elektronik.
  • Undgå kontakt med sprayprodukter, maling og lak.
Pas på dig selv med en tur og en lur

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide er fysisk aktive mindst 30 min. om dagen. Det har nemlig flere positive effekter for både mor og barn. Mange gravide oplever dog også en voldsom træthed, hvor de bare ville ønske, at de ligesom Tornerose kunne få lov at sove i 100 år. For nogen kan trætheden være svær at forene med fysisk aktivitet – for andre kan den være frustrerende, mens man stadig skal passe job og måske også allerede har børn, der kræver opmærksomhed. Det handler derfor om at finde en rytme, der passer til dit liv netop nu. Måske er det en gåtur hver morgen, inden resten af familien vågner. Måske er det en gåtur med din 3-årige søn hver eftermiddag og derefter et hvil på sofaen. Eller måske er det et kvarters gåtur i frokostpausen med en kollega og et kvarters cykeltur hjem om eftermiddagen for at sove en lur. 


Hvor meget ved du?

Langt de fleste gravide ved, at de skal undgå rygning og alkohol, hvilket er godt, da det udgør den største risiko for sundheden, når man er gravid. Færre ved, hvordan de skal forholde sig til skadelig kemi. Det viste en undersøgelse, som Miljøministeriet foretog i 2014 blandt knapt 1.400 danske kvinder, som enten var gravide, forsøgte at blive gravide eller planlagde at blive det inden for de næste par år. 
Mens otte ud af 10 undgik alkohol og tobak, var det fx kun omkring halvdelen, der gik efter svanemærkede produkter eller luftede ud dagligt. Samtidig efterlyste mange konkrete råd til, hvordan man går uden om problematisk kemi.
Undersøgelsen blev foretaget for at få indsigt i danske kvinders viden om, holdning til og adfærd i forhold til kemiske stoffers påvirkning af kvinde og barn/foster før eller under graviditet. Du kan læse mere om undersøgelsen her – og se hele rapporten fra undersøgelsen her.