Guide: Giv dit barn en god start på skoleåret

Når dit barn starter i børnehaveklasse eller skal tilbage til skolen efter en dejlig lang sommerferie, er gode vaner i hverdagen med til at støtte og skabe mere trivsel og overskud.

Guide: Giv dit barn en god start på skoleåret med miljømærkerne Svanemærket og EU-Blomsten
1. Skab nogle gode hverdagsrutiner

Som forælder har du sikkert oplevet, at det nemt kan blive lidt kaotisk, når hele familien skal ud ad døren om morgenen. Det kan derfor være en god idé at finde en rutine for, hvordan I husker madkasse og drikkedunk i dit barns skoletaske hver dag. Det kan fx være, at den forælder, der skal aflevere barnet, lægger madpakken i tasken, når barnet har fået børstet tænder. Gør det også til en god vane at pakke gymnastiktasken, biblioteksbogen eller finde turtasken aftenen før. 
Mange lærere appellerer til forældrene om at sørge for, at børnene har det med i penalhuset, der er relevant. Gør det derfor til en vane at tjekke dit barns penalhus hver søndag, hvor I sammen får spidset blyanterne og tjekket, at alt er der. Hvis dit barn skal bruge tusser i skolen, kan det være en god idé at se efter svanemærkede tusser fra Penol. Svanemærkede tusser sætter ikke kun kulør på en lang skoledag. De lever også op til skrappe krav til indhold af sundhedsskadelige stoffer. Bl.a. må de ikke indeholde tungmetaller, parfume eller stoffer, der er på EU’s liste over stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Der er også stillet krav til råvarerne.

2. Få overblik og styr på aftalerne

Idrætsdage, teaterforestillinger, fællesspisning, legegrupper, forældremøder, skoletandlæge, fødselsdage, udflugter, sportsturneringer og efterlysning af papruller og gamle aviser til krea-projekter. Som forælder til et skolebarn er der et væld af arrangementer at holde styr på. Og de fleste børn bliver rigtig kede af det, hvis de skiller sig ud ved ikke at have forældre eller turtaske med, når alle de andre elever har det. Gør det derfor til en god vane at skrive alle arrangementer og beskeder ind i familiens kalender på væggen eller din arbejdskalender. På den måde har du alle afvigelser til hverdagen samlet ét sted, og du undgår at bruge unødig energi på at minde dig selv om invitationen på opslagstavlen, opslaget på forældre-intra og beskeden i SFO’ens app.  
Hæng eventuelt også ugens skema eller ugeplan op på køleskabet. Det gør det nemmere at huske gymnastiktasken om tirsdagen og tur-tasken om torsdagen. Det giver samtidig dit barn mulighed for selv at følge med i, hvad der skal ske de kommende dage. 

3. Sørg for masser af søvn

Søvn har stor betydning for dit barns helbred, dets hukommelse og dets mentale overskud. Det er derfor vigtigt at sørge for, at dit barn får rigelig med søvn i hverdagen.  
Har du oplevet, at dit barns sengetider har skubbet sig eller er blevet lidt flydende i løbet af sommeren? Så er en af dine vigtigste opgaver som forælder at hjælpe dit barn tilbage til de faste sovetider efter ferien. 
Det er især vigtigt at have fokus på søvnen i forbindelse med skolestart i 0.klasse eller skoleskift, hvor dit barn bliver bombarderet med mange indtryk, og nye regler, nye mennesker, nye rutiner, nye omgivelser … - ja, kort sagt en helt ny hverdag, som kræver ro og tid at fordøje og forholde sig til. Hold derfor fast i en fast puttetid, der sikrer, at dit barn får rigelig med søvn, selv om det måske selv synes, at det bør være længe oppe, når det nu er blevet et stort skolebarn.
Sørg for god tid til at putte dit barn, så der både bliver tid at tale om dagens oplevelser og læse en godnathistorie. Sluk alle skærme (tv, computer og telefoner) mindst en time inden puttetid, så dit barns hjerne kan omstille sig og få ro.

4. Smør en sund frokost

Uden mad og drikke duer helten ikke. Det er ikke bare en gammel talemåde – det er også et vigtigt mantra for nutidens skolebørn. Men hvordan sikrer du en sund og spændende madpakke, som dit barn vil spise, så det får energi til at lære alt det nye? 
Det behøver heldigvis ikke at være hverken svært eller uoverskueligt. Mange børn kan nemlig godt lide genkendelighed. Der er derfor ingen grund til dårlig samvittighed, hvis du føler dig alt andet end kreativ, når du dag efter dag skræller en gulerod, skærer et æble i både og smører rugbrødsklemmer. For måske er det lige præcis den velkendte madpakke med smagen af ”hjemmefra”, der giver dit barn tryghed midt på skoledagen.
Når barnet bliver større, kan I smøre madpakken sammen. Det giver mulighed for en hyggelig sludrestund efter aftensmaden – og samtidig lærer dit barn noget om forskellige fødevarer og får øvet sig i at skrælle, snitte og smøre. I kan også bruge en søndag eftermiddag hver måned på at bage brød og boller til madpakken, som kan fryses ned, og som giver mulighed for afveksling. Overvej også, om der er rester fra aftensmaden, som vil kunne bruges i madpakken. På den måde kan du være med til at minimere madspildet og skabe lidt afveksling i madpakkerne. 
Fødevarestyrelsens madpakkehånd gør det nemt at huske det hele til en sund madpakke, både når du køber ind, og når du skal smøre madpakken. Hånden er bygget op omkring de officielle kostråd – og hver finger repræsenterer en madvaregruppe, som er god at få med i madpakken. Det handler bare om at huske på de fem fingre - så er du godt på vej til at sammensætte en lækker, sund og varieret madpakke.
Vælger du økologiske fødevarer, slipper du som udgangspunkt for rester af sprøjtemidler i maden. Det er ikke kun frugt og grønt, der bliver produceret uden sprøjtemidler – det samme gælder de planter, der bruges til foder til økologisk opdrættede dyr. Samtidig er kun ganske få tilsætningsstoffer tilladt i økologiske fødevarer. Det betyder, at du kan være med til at mindske belastningen af naturen, fremme bedre dyrevelfærd og reducere dit barns indtag af sprøjtemiddelrester ved at vælge økologiske fødevarer til madpakken.
Mange skoler tilbyder i dag madordninger med sund og lækker mad til en rimelig pris. Undersøg muligheden på dit barns skole, og overvej om det er noget for jer. Måske ikke i begyndelsen af skolelivet, hvor dit barn har en masse andet nyt at forholde sig til, men efter noget tid kan det være en god idé, hvis familien har brug for at få frigivet tid til andre ting, eller dit barn er kørt lidt træt i madpakker hver dag. 

5. Pak madpakken med omtanke

Madpakken er for mange skolebørn et af dagens store højdepunkter. Den rummer nemlig energi til resten af dagen. Og måske rummer den også en lille kærlig hilsen i form af et brev, en yndlingsmad eller et stykke vandmelon skåret ud med hjerteform. Der kan også ligge en kærlig hilsen i dit valg – og fravalg – af indpakning til maden. 
Det er som udgangspunkt en god idé at undgå stanniol. Stanniol kan afgive aluminium, når det er i kontakt med sure madvarer som for eksempel citron og appelsiner, men også salt kan opløse stanniol. Og for meget aluminium kan skade kroppen. Samtidig er det et dårligt valg for klimaet, fordi det kræver meget energi at producere. Beregninger har vist, at madpakker pakket ind i stanniol udleder 30 gange så meget CO2 som én, der er pakket ind i madpapir.
Vælger du madpapir, er det til gengæld en god idé at være opmærksom på, hvad det indeholder. Madpapir kan være tilsat fluorstoffer, som afviser det fedt, der er i maden. Desværre er mange af disse fluorstoffer også sundhedsskadelige – fx er mange af dem mistænkt for at være hormonforstyrrende og kræftfremkaldende. Samtidig er de tungt nedbrydelige i naturen. 
Et enkelt og godt råd er derfor at vælge en af de mange slags madpapir, der er svanemærket. Det er både bedre for dit barn og for miljøet. Svanemærket madpapir må ikke være tilsat fluorstoffer – og papiret i sig selv skal være fremstillet på den mest miljøvenlige måde. Fx er det papir, der bliver brugt til svanemærket madpapir, fremstillet af lovligt træ, som kan spores. Og det er fremstillet energieffektivt og med minimeret udslip til vand og luft. 
Du kan også vælge plastfilm. Filmen kunne tidligere være lavet af PVC med problematiske ftalater i, men er i dag typisk lavet af stoffet polyethylene, som er uproblematisk.
Du kan også overveje små opbevaringsbøtter til fx grøntsagsstave eller bær. Eller til noget af pålægget, så det ikke ligger og gør brødet blødt i løbet af dagen. Vælg altid madkasser og opbevaringsbøtter, som er beregnet til at komme i kontakt med mad. Det er typisk angivet med et lille symbol med et glas og en gaffel.

6. Tag cyklen eller gå til skole

Gør det til en god vane at gå eller cykle til skole, hvis I har mulighed for det. På den måde får både du og dit barn frisk luft og motion. Begge dele er sundt, og for mange skolebørn er det rart at få brændt lidt krudt af, inden det skal sidde stille i skolen. 
Gå- eller cykelturen giver dig også mulighed for at få en god snak med dit barn. For mange børn er det nemmere at lufte bekymringer, stille svære spørgsmål eller fortælle om små episoder fra skoledagen, når de er i bevægelse. Ligesom du sikkert også selv oplever, at du også får vendt tankerne og tømt hovedet bedre i bevægelse og frisk luft frem for bag rattet eller i bussen. 
Samtidig er gå- eller cykelturen med til at træne dit barn til at færdes sikkert i trafikken. Endelig er det et bedre valg for miljøet, og de fleste børn vil gerne gøre noget godt for naturen, når de får mulighed for det. Også selv om det betyder, at de må træde lidt hårdere i pedalerne for at komme gennem blæsevejret …

7. Klæd dit barn grønt på

I de første år af dit barns liv har du sikkert oplevet perioder, hvor det nærmest er vokset ud af tøjet i sin garderobe, inden du har nået at tage prismærkerne af tøjet. Og det stopper ikke, selv om dit barn nu er blevet stort og går i skole. Samtidig begynder dit barn måske at blive mere bevidst om sit tøj og få en holdning til, hvad det gerne vil gå i. Fuld fart i frikvartererne og i fritiden betyder, at tøjet måske ikke holder lige så længe, som det tidligere gjorde. Og sportsaktiviteter i fritiden og gymnastik i skolen, kræver måske, at der skal suppleres med nye dele i garderoben. 
Selv om de små buttede lår har udviklet sig til stærke fodboldben, og den lille lattermilde pige ikke længere smiler af alt det tøj, du vælger, er der god grund til stadig at være opmærksom på, hvad du klæder dit barn i. Tøj kan nemlig være en større kilde til kemikalier i dit barns liv, end du måske er opmærksom på. Fx hvis producenten har valgt at blege eller blødgøre tøjet – eller gøre det krølfrit. Som forbruger er det umuligt at se på tøjet, hvilke kemikalier det har været udsat for. Det kan derfor være en god idé at se efter mærker som Svanemærket, EU-Blomsten eller GOTS. 
Hvis du vil spare på ressourcerne til produktion af nyt tøj og samtidig gerne vil spare lidt på tøjbudgettet, er det oplagt at gå på jagt efter næsten nyt tøj på det lokale loppemarked eller på en af de mange portaler for genbrug. 
I guiden ”Klæd dit barn grønt på” kan du få inspiration til, hvad du kan se efter, når du vælger tøj til dit barn. 
Vil du gerne have tips til, hvad du skal se efter, når I vælger skoletaske til dit barn, kan du læse mere hos Forbrugerrådet Tænk Kemi.

Lad dit barn gå med en holdning til miljøet

Selv om dit barn ikke er tilhænger af grønne sko, kan jeres valg af sko sagtens være grønt. Den svenske skoproducent Kavat har mere end 50 modeller i sortimentet, som er certificeret med EU-Blomsten – og som forhandles af flere danske skobutikker. 
Sko med EU-Blomsten lever bl.a. op til skrappe krav til indholdet af skadelige kemikalier i skoene som fx arsen og bly. De lever også op til skrappe krav for holdbarhed. Og de lever op til krav, der begrænser forureningen af vand og luft, når skoene bliver produceret.

8. Bring naturen ind i hverdagen 

For mange børn er starten på skoleåret også lig med nye fritidsaktiviteter. Er dit barn lige startet i børnehaveklasse, er det en god idé at vente med nye fritidsaktiviteter, indtil alt det nye i forbindelse med skolestart er blevet til velkendt hverdag og naturlige rutiner. I stedet kan du som forælder sørge for, at dit barn får motion og frisk luft ved at bruge den natur, der er lige omkring jer. En undersøgelse fra Danmarks Naturfredningsforening viser, at grønne omgivelser både gør børn gladere og sundere. Ifølge undersøgelsen er børn med daglig adgang til natur og grønne områder også mere aktive og mindre syge. 
Tag en tur i parken og spil petanque eller frisbee. Tag fiskenet med til åen eller søen og fang tang og haletudser. Tag en aftendukkert ved stranden, hvis I bor tæt på vandet. Tag på skovtur med aftensmad i picnic-kurven. Løb en tur med de større børn, eller sæt jer i skoven og tegn træerne, mens I lytter til fuglene. Det handler om at finde de aktiviteter, der passer mest til jer. Og hvis dit barn oplever glæden ved naturen, vil det ikke bare blive gladere og sundere her og nu. Det vil sandsynligvis også helt naturligt værne mere om den, når det bliver større.