5 tips til bedre kemi i hverdagen

Vi bliver alle udsat for mange forskellige kemikalier fra mange forskellige kilder i vores hverdag. Kombinationen af de forskellige stoffer kan være hormonforstyrrende eller på anden måde sundhedsskadelig. Også selvom stofferne, hver for sig, ikke udgør en risiko. Det er det, man kalder cocktaileffekten. Her får du 5 tips til bedre kemi i hverdagen – og dermed en tyndere cocktail.

Her får du 5 tips til bedre kemi i hverdagen med svanemærket – og dermed en tyndere cocktail

1. Plejeprodukter

Jo tættere skadelige kemikalier er på dig, jo mere påvirker de dig. Det er derfor en god idé at være særligt opmærksom på skadelig kemi i plejeprodukter. Ikke mindst i cremer, makeup og deodoranter, som bliver på huden i mange timer. Den enkle løsning er at vælge svanemærkede plejeprodukter. De lever nemlig op til skrappe kemikaliekrav. Så undgår du at skulle læse indholdsdeklarationen og huske navnene på en masse kemikalier, du gerne vil undgå. Samtidig har produkterne været gennem en grundig kontrol, så du kan være tryg, når du vælger. 

Svanemærkede plejeprodukter indeholder ikke parabener og andre stoffer på EU’s liste over stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Produkterne er også uden MI og andre konserveringsmidler, der er klassificeret som allergifremkaldende. Og så er der mange begrænsninger på og krav til brug af parfumestoffer i produkter til voksne – og et stort udvalg af parfumefri varianter.

2. Luft ud hver dag

Luften indenfor kan faktisk være mere forurenet end luften udenfor. Derfor skal du sørge for, at luften hyppigt bliver skiftet ud. Og her er det ikke nok at tænke ”tjek”, fordi luftkanalen altid står åben. Det kræver gennemtræk at skifte luften ud. Miljøstyrelsen anbefaler, at du sørger for gennemtræk 2 x 5 minutter hver dag. Du kan fx gøre det til en god vane at lufte ud lige inden sengetid, mens du børster tænder.

3. Gør ofte rent

Når du fx fjerner støv, bliver hjemmet ikke bare renere at se på – det bliver også sundere at være i. Og måske er det ikke så tosset at minde sig selv om en af de dage, hvor rengøringen mest af alt føles som en tidsrøver, der oven i købet også tømmer dig for den sidste snert af energi. Rengøringen er vigtig, fordi kemikalier ophober sig i støvet. Vær opmærksom på, at det ikke er nok at støvsuge – der skal også tørres støv af en gang om ugen.

PS: Rengøringsmidler med Svanemærket eller EU-Blomsten skader ikke naturen, når de skylles ud, da de lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav. Desuden er de effektive og drøje i brug.


4. Vælg miljømærkede vaskemidler

Du kender det sikkert godt. Glæden ved at løfte låget på vasketøjskurven og konstatere, at du er i bund – og tilfredsstillelsen ved at lægge det sidste nyvaskede tøj på plads i skabet. Så vender du ryggen til. Og vupti – så bugner bunkerne igen. Vasketøjet fylder meget i de fleste børnefamilier – og det meste af det, vi vasker, skal sikkert være direkte på kroppen i mange timer. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvordan du vasker. Gør det til en god vane at vælge vaskemidler med Svanemærket eller EU-Blomsten. De skader nemlig ikke naturen, når vaskevandet skylles ud, da de lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav – og så er de bedre for familien pga. skrappe krav til sundhedsskadelige stoffer. De er samtidig drøje i brug. Hvis du har børn, er det en god idé at vælge et af de mange miljømærkede vaskemidler uden parfume, da du på den måde mindsker risikoen for parfume-allergi.

5. Sluk elektronikken

Er du en af dem, der tager mobilen med i seng og lader den ligge til opladning på natbordet? Så overvej, om en god bog, din kæreste og et vækkeur på natbordet måske vil kunne putte og vække dig lige så godt som mobilen. Når du slukker elektronik, sparer du nemlig ikke bare på elregningen og din klimabelastning. Du sikrer også et bedre indeklima, da elektronik især frigiver kemikalier til omgivelserne, når det er tændt.

Mad Med Mindre Kemi

Fødevarestyrelsens kampagne ”Mad Med Mindre Kemi” oplyser om, hvordan du kan undgå uønsket kemi i maden. Kampagnen har både en hjemmeside og en Facebook-side. Her kan du bl.a. få svar på, hvordan du begrænser dit indtag af dioxin, hvordan du undgår uønsket kemi fra køkkengrej, og hvordan du undgå svampegiftstoffer fra fødevarer.