Det skal virke og se godt ud samtidig

Det er ikke kun de store aktører, som reagerer på forbrugernes stigende efterspørgsel efter bæredygtige alternativer og produkter af høj kvalitet, som er sikre at bruge. Andre aktører har også set muligheden for at gøre godt, samtidig med at man gør det godt. Mindre virksomheder er i stand til at tilpasse sig hurtigere.

Zenz Organic

Anne-Sophie Skjødt Villumsen & Jørgen Skjødt, Zenz Organics

Her følger den imponerende historie om virksomheden Zenz Organic, en familieejet dansk virksomhed, drevet af Anne-Sophie Skjødt Villumsen og hendes mand Jørgen Skjødt. Anne-Sophie startede Danmarks første grønne frisørkæde i 1999. I dag er Zenz Organic Hairdressing vokset til den største grønne frisørkæde i Norden, med 7 grønne frisørsaloner i Københavnsområdet og franchise-saloner i Norge og Danmark samt konceptsaloner i Australien, på Island og Færøerne.

Allerede da Anne-Sophie var i frisørlære, udviklede hun allergier over for traditionelle hårprodukter. For at kunne fortsætte inden for frisørfaget og samtidig hjælpe andre med samme problem begyndte hun at udvikle Zenz Organic-produkterne, som omfatter sundere hårpleje produkter som styling-, olie- og hudplejeprodukter med Svanemærket. Zenz har en vision om at arbejde for en bedre verden ved at tage ansvar og være med til at udvikle en sundere og mere bæredygtig skønhedsindustri for forbrugeren, frisøren, og andre, som bruger eller forhandler skønhedsprodukter.

I dag har Zenz Organic omkring 800 forhandlere rundt om i verden, hvoraf de fleste er frisører. Anne-Sophie underviser grønne frisører over hele verden og kan se tilbage på 20 års kamp for en mere miljøvenlig skønhedsindustri

"Jeg tror, der er mere information om allergi og skadelige ingredienser, som kan give kræft og problemer med at blive gravid. Flere er begyndt at overveje: "Hvad er det egentlig, jeg bruger?", både på arbejdspladsen og i supermarkedet. Det er et problem, at mange mennesker stadig synes at mene, at lovgivningen er tilstrækkelig til at sikre, at der ikke er nogen skadelige stoffer i de produkter, man kan købe i supermarkedet eller på nettet," siger Anne-Sophie.

Deres hemmelighed for succes er, at bæredygtighed er et nødvendigt supplement for dem sammen med kvalitet og design 
“Selvom folk gerne vil have en bæredygtig livsstil, køber de fleste kun produkter, der fungerer. Så man er nødt til at have et produkt, der er mindst lige så godt som konkurrenternes,” siger Jørgen. 
 
Zenz største salgskanaler er frisører, der bruger deres produkter og sælger dem til deres kunder, hvilket i høj grad understøtter konceptet. Anne-Sophie forklarer videre, at emballage også spiller en vigtig rolle 
"Vi ville gerne have, at vores emballage kom til at ligne en sten i vandet - nordisk, naturligt, rent og enkelt. Emballagen er meget vigtig, den er unisex og ser godt ud hjemme på hylden, hvilket er vigtigt." 

De har fra starten sat sig for ikke at gå på kompromis med design og æstetik. I øjeblikket samarbejder de med Kunstakademiets Designskole for at genopfriske deres emballage og finde materialer, der er endnu mere bæredygtige

Anne-Sophie har vundet flere priser for både sine produkter og sit frisørtalent. Hun blev kåret til Årets frisør ved Danish Beauty Awards 2015 og til Grøn Frisør og Grøn Producent ved Scandinavian Green Cosmetics Awards 2014

“Jeg tror, det er ca. fire år siden, vi ændrede måden, vi kommunikerer på. I stedet for at fokusere på de dårlige ting, tale om sygdomme og allergier, markedsfører vi nu vores brand som "Fashion med fokus på sundhed og bæredygtighed". Dette har givet os stor succes og vi når meget bredere ud," forklarer Jørgen.

Private miljøcertificeringer er et stort problem for markedet for grønne produkter. Produkter hævdes at være naturlige og bæredygtige, men indeholder stadig mange skadelige stoffer, eller også fokuseres der kun på en lille del af bæredygtighedsproblematikken
"Det er et stort problem for os," siger Anne-Sophie. "Vi håber, at myndighederne vil begynde at gøre mere for at undgå greenwashing, for det kan give bagslag for hele branchen. Det var derfor, vi begyndte at samarbejde med Svanemærket. Vi sagde, at vi bliver nødt til at have en uafhængig certificering, så det ikke er os, der bare påstår, at vores produkter er gode. Vi ville finde et mærke, man kan stole på. Svanemærket var faktisk det eneste mærke, der udviste omtanke for både sundheden og miljøet, og derfor valgte vi det. At arbejde med Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, har hjulpet os med at fortælle historien om, at man kan have tillid til disse produkter."

Deres erfaring med markedsføring af produkterne i udlandet er, at den nordiske oprindelse er et stærkt salgsargument 
"Uden for Norden oplever vi den samme stigende efterspørgsel efter produkter, der kan understøtte en bæredygtig livsstil. Og den nordiske oprindelse hjælper. Norden er et kvalitetsstempel både med hensyn til design og bevidstheden om, at Norden er grønnere end resten af verden," fortæller Jørgen.

Anne-Sophie og Jørgen ser meget optimistisk på fremtiden og mener, at der er forandring på vej 
"Vi er vokset hvert år, og vi mener, at der er et stort marked for bæredygtige, sunde og miljøvenlige skønhedsprodukter flere år fra nu," siger Anne-Sophie. "Men vi tror også, at mange af de store kosmetikfirmaer undersøger potentialet lige nu. Så hvis man ser måske fem år frem i tiden, så vil det også være mere naturligt at tænke på sundhed i forhold til skønhedsprodukter. Vi tror også, at der vil komme mange flere grønne frisører, og vi oplever, at unge mennesker er meget mere opmærksomme på det fodaftryk, de efterlader i verden." slutter Jørgen