Transparent makeup
Miild er et makeup-mærke udviklet af makeup-artisterne Tanja Gregersen og Tine Emilie Svendsen. De blev iværksættere af ren og skær nødvendighed, da de begge led af allergier.

Tanja Gregersen & Tine Emilie Svendsen, Miild Cosmetics
Som makeup-artister med allergier savnede Tanja Gregersen og Tine Emilie Svendsen et makeup mærke, de følte, de trygt kunne bruge. ”Vi manglede et makeup mærke, hvor vi ikke var bange for at få nældefeber, urenheder, rødme og hævelser. Der måtte være andre, som havde samme udfordringer som os”, siger Tine Svendsen. De satte sig for at udvikle nogle produkter, der kombinerer professionelle resultater med sunde ingredienser, som alle kunne bruge uden at skulle overveje konsekvenserne i forhold til deres hud eller belastning af miljøet.
"Når jeg ser tilbage på det, synes jeg, at det var en meget naiv idé, men den var nødvendig, da vi selv oplevede problemet og vidste, at vi ikke var de eneste," siger Tanja med et smil.
De rettede henvendelse til Miljømærkning Danmark og blev det første makeup-mærke, som er certificeret med Svanemærket. De arbejdede begge som makeup-artister, og ville ikke gå på kompromis med produkternes funktionalitet
"Vi valgte at samarbejde med Svanemærket, fordi vi ønskede at tilbyde forbrugerne transparens," siger Tanja. "Alle kan komme og påstå, at deres produkter er gode for miljøet. Men vi ville tage skridtet videre ved at følge de strenge krav, som Svanemærket stiller. I Danmark kender og stoler næsten alle på Svanemærket, og det gav os noget ekstra, at vi deler de samme værdier. Så det gav god mening for os at søge om licens til Svanemærket. Ud over Svanemærket er produkterne også certificeret af EcoCert og AllergyCertified."
Vi taler med Tanja via Skype. De har begge to meget travlt i øjeblikket. I næste uge skal de nemlig til en branche event, Stockholm Beauty Week, for at præsentere Miild for journalister, indkøbere og influenter og deltage i en paneldiskussion om fremtidens makeup.
Er Miild den type makeup-mærke, som kan vise os vejen? Hvem er den typiske målgruppe?
Tanja forklarer, at deres oprindelige målgruppe var kvinder fra 25 til 45 år, som bor i større byer.
I dag, kun ét år senere, køber forbrugere over hele landet deres produkter. Ud over allergikere og forbrugere, der i almindelighed foretrækker Svanemærkede produkter, er teenagere, gravide og unge mødre ligeledes vigtige målgrupper
"Én af målgrupperne er teenagere med problemhud og en mor, der siger "hvis du skal gå med makeup, når du ikke er ældre, så skal det være Miild, og jeg skal nok købe det til dig." En anden målgruppe er mødre, der er virkelig tæt på deres børn og kysser og krammer dem hele tiden og ikke vil risikere at skade deres børns hud eller sundhed."
"Jeg tror, vores kunder kommer fra alle aldersgrupper og samfundslag. Det handler faktisk mere om de værdier, du har som forbruger, og vi ser flere og flere forbrugere, der betragter bæredygtighed og økologiske produkter som en nødvendighed, hvilket gør vores produkter interessante for mange flere mennesker end bare dem, der lider af allergi."
Miild er en ung virksomhed. En vigtig succesfaktor er, hvordan de har formået at anvende forskellige digitale kanaler til at nå ud til deres målgrupper. Før lanceringen af deres første produkter startede de en blog og oprettede profiler på Facebook, Instagram og Snapchat. Det gav dem mulighed for at finde ud af, hvordan de skulle opbygge deres brand og det viste deres følgere, hvem de er, hvor meget omtanke de udviser, og hvor meget de ved om skønhed, mode og bæredygtighed
"Lige fra starten var det vigtigt for Tine og mig at kommunikere ærligt og åbent med vores kunder. Vi ønsker, at de skal vide lige så meget som os. Vi ønsker at uddanne dem og tage dem med bag kulisserne og vise dem, hvordan vi producerer vores makeup, herunder hvilke ingredienser vi benytter. Vi har prøvet nogle gange at skrive blogindlæg, som er lidt tungere og mere informative, men det fungerer ikke rigtig. Forbrugerne vil vide, at de kan have tillid til dig, men de gider ikke at blive overdænget med detaljer hele tiden. Fortæl kunderne, at de kan spørge om alt, hvad de vil, og informer dem derefter så godt du overhovedet kan. Brug blogindlæg når du vil give mere information, og Instagram og Snapchat til tutorials og how-to indhold, hvor du gør det lettere og involverende. Og sørg altid for at kommunikere med dine kunder og følgere på samme måde, som du ville tale med dine venner”.