I førertrøjen

Når man går ind i supermarkedet, bliver man bombarderet med budskaber, påstande og et stort udvalg af produkter at vælge imellem. Når man som forbruger står foran hylderne, er det nok der, de fleste gør sig visse overvejelser i forhold til pris over for kvalitet, bæredygtighed samt sundhed og sikkerhed. I Norden er der især fokus på kvalitet, idet hele 8 ud af 10 forbrugere siger, at kvalitet er det vigtigste ved valg af produkter eller tjenester.

Coop - Malene Teller Blume

Malene Teller Blume, kvalitetschef Coop Danmark

Vi satte os ned med Malene Teller Blume, kvalitetschef hos Coop Danmark, som er én af landets største detailhandelskæder. Kæden er baseret på et mere end 150 gammelt samarbejde og har en lang tradition for at stille særligt strenge krav til de varer, de sælger, og det er "en del af deres DNA," fortæller Malene.

Hvilken rolle spiller kvalitetsafdelingen så i forhold til det, og hvordan definerer de begrebet kvalitet?

"Det er på den ene side vores ansvar at sikre, at alle butikkerne overholder krav og regler til fødevarer og nonfood-produkter. Når vi er overbevist om, at gældende lovgivning ikke er tilstrækkelig til at håndtere sundheds- og miljørisici, og når vi ved, at der findes bedre alternativer, især i forbindelse med vores private labels, definerer vi selv strengere krav. Det er noget, vi har gjort i mange år, siger Malene. Der må ikke være nogen varer på hylderne, som har skadelige virkninger. Selv for vores billigste private label produkter og discountvarer gælder disse strenge krav."
 
Udarbejdelse af kravene er ofte en balancegang og noget, som skal gøres i hvert enkelt tilfælde, forklarer Malene. Når vi sammenligner forbrugernes bekymringer og de emner, der er fokus på i den offentlige debat med de videnskabelige beviser, kan det være svært at holde balancen mellem bekymring og videnskab, og det lægger vi derfor meget arbejde i," fortæller Malene.
 
I 2015 fjernede Coop mikroovns-popcorn fra hylderne i deres 1.200 danske butikker. Det gjorde de, indtil producenterne endelig fandt en ny emballageløsning uden hormonforstyrrende fluorholdige stoffer. Forbrugernes reaktioner var positive. I 2016 lancerede Coop "Det beskidte dusin" kampagnen for at fjerne 12 grupper af stoffer og kemikalier, som vurderes at være til skade for enten sundheden eller miljøet, fra både produkterne og emballagen. Det gjorde de for at øge opmærksomheden på, at kæden i årevis har stillet strengere krav til deres private labels, end lovgivningen kræver. Malene beskriver processen:
 

"Det at vi stiller skrappe krav og i høj grad anvender forsigtighedsprincippet, er vores måde at differentiere os fra konkurrenterne – ved at kombinere god forretning med det at være en ansvarlig virksomhed. I kvalitetsafdelingen har vi ikke et direkte CSR-ansvar, men vi arbejder med det på den måde, at produkter af højeste kvalitet er produkter, som kan betegnes som bæredygtige."
 
Coop fører an som det gode eksempel, ved at lægge pres på producenterne og offentlige myndigheder, samtidig med at øge bevidstheden blandt forbrugerne
 
"Vores kunder er interesserede i mange områder, når det gælder bæredygtighed. Fx økologi, udfasning af kemikalier, dyrevelfærd og madspild - alt sammen noget vi har talt om og gjort noget ved i mange år. Jeg tror, at vi har en større andel forbrugere, der går op i det her og stiller krav end mange andre butikker i Danmark," siger Malene.
 
Økologiske og miljømærkede produkter udgør en stor del af sortimentet 
"Vi er uden tvivl den førende detailhandelskæde, når det kommer til svanemærkede produkter og mere end 1.000 af de produkter, vi har på hylderne, er svane- eller Ø-mærkede," siger Malene - og hun forventer, at denne andel vil stige. "Certificeringer som f.eks. Svanemærket spiller en meget vigtig rolle i vores strategi, som er at beskytte miljøet og sundheden, samtidig med at vi vejleder forbrugerne i vores butikker."
 
En af de udfordringer, som Coop endnu arbejder på at løse, er at synliggøre, hvor stort sortimentet af kvalitetsprodukter i butikkerne rent faktisk er -  produkter der er mere miljøvenlige, ikke-allergifremkaldende eller indeholder færre kemikalier, og at udvalget af disse produkter er langt bredere end i andre butikker. Malene understreger dette: 

"Vi vil gerne sælge, men vi ønsker også at handle ansvarligt, fordi det er en del af vores DNA og noget vi har gjort i mange år."