Guide til gravide

Det er altid vigtigt at passe godt på sin krop. Men når du er gravid, eller prøver at blive det, er det ekstra vigtigt. Bl.a. skal du være opmærksom på, hvilke kemikalier du udsætter dig selv og dit barn for. Det lille barn i maven er nemlig sårbart over for selv små mængder kemi. Her får du 10 gode råd til graviditeten.

Højgravid kvinde tager et hvil i sofa mens hun holder på sin mave.
1. Undgå tobaksrøg

Rygning rimer ikke på graviditet. Det påvirker nemlig fosteret og risikerer at skade barnet, hvis du ryger under graviditeten. Tobaksrøg indeholder tusindvis af forskellige stoffer, hvoraf mange er skadelige for børn. Hvis du ryger, er det derfor en god idé at stoppe, allerede når du overvejer at blive gravid. Det øger samtidig chancen for at blive gravid. 

2. Drik ikke alkohol

Hvis du som gravid drikker alkohol, får dit ufødte barn samme promille som dig. Men dit barn har langt sværere ved at nedbryde alkoholen og er derfor påvirket i meget længere tid. Det betyder, at alkohol øger risikoen for abort og for skader på dit barn. Derfor bør du helt undgå alkohol under din graviditet.

3. Minimer dit medicinindtag

Gravide kan i værste fald risikere, at medicin skader fosteret. Du bør derfor kun indtage medicin efter aftale med din læge. Det gælder også hovedpinepiller, andre smertestillende midler og naturmedicin. Tal med din læge, hvis du er i tvivl.

4. Vælg produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten 

Gør Svanemærket og EU-Blomsten til en del af dine daglige vaner og indkøb. Miljømærkerne er din garanti for, at produkterne lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav. Det betyder, at de både er bedre for miljøet og bedre for dig – og dermed også for dit barn. Du kender måske mest miljømærkerne fra vaskepulver og køkkenrulle, men du kan også finde mærkerne på bl.a. makeup, hårstyling og jeans.

5. Skab et godt indeklima

Vi opholder os dagligt mange timer i hjemmet, hvor kemikalier afdamper fra mange kilder. Fx fra møbler, elektronik og byggematerialer. Kemikalier binder sig til støv og findes i luften. Derfor har indeklimaet stor betydning for vores sundhed. Som gravid bør du være særlig opmærksom på indeklimaet. Luft ud med gennemtræk to gange om dagen, og sørg for, at der bliver gjort rent og tørret støv af mindst én gang om ugen.

Læs også: Skab et godt indeklima

6. Vælg plejeprodukter med omtanke

Der er stor forskel på, hvordan kvinder oplever en graviditet. Nogle vil føle, at de bliver beriget med en kvindelig skønhed fra naturens side, som gør, at de stråler endnu smukkere end før graviditeten. Andre vil derimod føle sig som en strandet og søvnig hval. Her er det vigtigt at huske, at dine omgivelser først og fremmest vil lægge mærke til, hvor fint din mave strutter, og hvor meget dine øjne stråler. Skru derfor trygt ned for forbruget af cremer, makeup og andre plejeprodukter.

Det er samtidig en god idé at navigere efter svanemærkede plejeprodukter, da du på den måde begrænser brugen af unødig kemi. Du finder Svanemærket på bl.a. shampoo, sæbe, bodylotion, mavecreme, intimsæbe, læbepomade, rensemousse, øjenmakeup-fjerner, solcreme, deodoranter og make-up. 

Gå efter nogle af de mange svanemærkede produkter, der ikke indeholder parfume. Gravide har ikke større risiko for at få kontaktallergi end andre. Alligevel råder Miljøstyrelsen dig til at begrænse brugen af allergifremkaldende stoffer, når du er gravid. Hvis du gerne vil have parfume på til fest, så sprøjt det på tøjet eller i dit hår, så det ikke kommer i direkte kontakt med huden.

Få flere gode råd på temasiden om Skønhed og pleje

7. Spis sundt og varieret

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt, at du spiser sundt og varieret. Nogle ting bør du helt undgå, bl.a. alkohol og friske udskæringer fra rovfisk. Og nogle ting bør du begrænse indtaget af, bl.a. lakrids, kaffe og cola. Det er også en god idé at skylle frugt og grønt, da det kan indeholde støv, jord, virus, bakterier og rester fra sprøjtemidler.

Læs også: Gode råd til mad og drikke

8. Farv ikke hår

Lad være med at farve dit hår, mens du er gravid, da farven kan indeholde kemiske stoffer, der er stærkt allergifremkaldende eller mistænkte for at være hormonforstyrrende.


9. Vær opmærksom på maling og sprayprodukter

Gå også uden om sprayprodukter, da du kan komme til at indånde kemikalier gennem de små dråber i luften. Undgå også at male, mens du er gravid – og brug ikke produkter med faremærkning på, fx skrappe rengøringsmidler.

10. Sørg for både motion og rigelig søvn

Motion er sundt – også når du er gravid. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide er fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen. Det har nemlig flere positive effekter for både mor og barn. Mange gravide oplever dog også en voldsom træthed, hvor de bare ville ønske, at de ligesom Tornerose kunne få lov at sove i 100 år. 

Læs også: Find balance mellem aktivitet og afslapning