Pieszak og Tomorrow Denim: Svanemærket skaber troværdighed

De danske fashionbrands Pieszak og Tomorrow Denim står i spidsen for en mere bæredygtig modeindustri. Svanemærket bidrager bl.a. med troværdighed og tryghed – både for de to brands og for deres kunder.

Pieszak og Tomorrow: Svanemærket skaber troværdighed

Da Henriette Pieszak som 18-årig arbejdede hos en jeansproducent i Italien, fik hun stor indsigt i denim, design og detaljer. Senere fik hun dog også indsigt i, hvordan modeindustrien er blandt de mest forurenende i verden. Derfor besluttede hun sig for, at hun med sine egne brands ville gå en mere bæredygtig vej.

I 2017 lancerede Henriette Pieszak sine første svanemærkede jeans med Pieszak-kollektionen Swan Signature Collection, og siden er Tomorrow Denim kommet til. Begge brands arbejder med Svanemærket, men mens Pieszak også har nogle ikke-mærkede produkter, er alle Tomorrow Denims produkter certificerede:

”Med Tomorrow Denim ville jeg lave et brand, der var 100 % certificeret med Svanemærket. Pieszak er grundlagt i en tid, hvor bæredygtighed ikke fyldte så meget, så det tager tid til at implementere de bæredygtige principper, da det skal hænge sammen med kundernes og markedets forventninger. Men med Tomorrow Denim havde vi mulighed for at bygge brandets DNA op omkring bæredygtige værdier”, siger Henriette Pieszak.


Uvildigheden er vigtig

For at arbejde mere miljømæssigt bæredygtigt har Henriette Pieszak valgt at satse på Svanemærket. Det er der flere grunde til:

”Uvildigheden er vigtig for os, da det skaber større troværdighed og tillid omkring vores miljøarbejde. Det er en sikkerhed for os, at en uvildig tredjepart stiller krav til den måde, vi producerer på”, siger Henriette Pieszak og fortsætter:

”Når et produkt kommer igennem Svanemærkets nåleøje, er det en tryghed for os og en blåstempling af, at vi faktisk gør de ting, vi siger. Og så er mærket en tryghed for vores kunder om, at de støtter et brand, der arbejder med miljømæssig bæredygtighed, hvor der bl.a. stilles krav til råvarer, kemikalier og til måling af vand- og energiforbruget
På mange måder skaber certificeringen interesse for os som brand”.

Et holistisk perspektiv og et stærkt produkt

De to modebrands har stor succes. Bl.a. løb Tomorrow Denim med Årets CSR-pris til ELLE Style Awards i 2018, og i 2021 blev brandet kåret som Årets Brand i Salling Future Friendly Fashion Award:

”Jeg tror, vi har oplevet stor succes, fordi vi er nået langt i forhold til bæredygtighed. Vi arbejder ud fra et holistisk perspektiv, hvor vi ser på alle faktorer og alle relevante stadier i produktets rejse. Vi arbejder ikke kun på ét parameter for at mindske vores aftryk, for den tilgang tror vi ikke på. Derfor passer Svanemærkets fokus på hele produktets livscyklus godt til os”, siger Henriette Pieszak og fortsætter:

”Derudover står vi med et stærkt produkt, der er godt konstrueret, og som holder i lang tid. I de fleste sammenhænge er en stærk miljøprofil stadig bare et ekstra plus – så først og fremmest er vi nødt til at lave nogle produkter med et stærkt design, der appellerer”.

Svanemærket denim fra Tomorrow

Dansk denim og design i udlandet

Pieszaks og Tomorrow Denims svanemærkede produkter forhandles bl.a. i Holland, Frankrig og Storbritannien. Ifølge Henriette Pieszak kan den internationale medvind bl.a. forklares med et fokus på skandinavisk design og en øget interesse for miljømæssigt bæredygtige produkter.:

”Skandinavisk design er stadig et kvalitetsstempel, og direktionen i mange store, internationale varehuse kræver, at deres indkøbsafdelinger køber flere miljømæssigt bæredygtige produkter – og så følger de mindre butikker ofte efter”.

Også det arbejde, der ligger bag certificeringen med Svanemærket, spiller en rolle for succesen i udlandet:

”I udlandet er de ikke altid klar over, hvad certificeringen betyder – men når vi forklarer, hvordan den dokumenterer, at vi arbejder med at mindske miljøaftrykket i hele værdikæden, og at det er en uvildig certificering, der stiller krav til de miljømæssige aspekter, der indgår i hele produktets livscyklus, så vækker Svanemærket anerkendelse”, siger Henriette Pieszak.

Mindre vand, energi og kemi

Der er flere aspekter i Pieszaks og Tomorrow Denims arbejde med bæredygtig udvikling, som de to brands oplever positiv feedback på.

”Vores bomuld er 100 % økologisk. Det betyder 40 % mindre vand, 30 % mindre energi og 30 % færre kemikalier end i konventionel denimproduktion. På flere af vores jeans kan vi samtidig nøjes med at bruge mindre end 1 liter vand i produktionen til at vaske et par jeans, hvor man bruger mere end 100 liter vand i den konventionelle produktion”, fortæller Henriette Pieszak og fortsætter:

”Og så kan vi med ro og stolthed fortælle om gode arbejdsforhold, hvilket også har stor værdi i branchen. Vores leverandører betaler deres arbejdere en rimelig løn, og de lever op til ILO’s standarder”.

Certificeringer som rettesnor

Henriette Pieszak har været en ledende figur for en bæredygtig udvikling i modeindustrien. Det har krævet hårdt arbejde at leve op til Svanemærkets krav, men samtidig giver mærket en tryghed:

”Svanemærket sætter nogle begrænsninger, da der er flere ting i modeindustrien, som ikke kan leve op til Svanemærkets høje krav. Men for os har det stor værdi at vide, at vi gør, hvad vi kan for at ændre den konventionelle måde at producere på, og at vi forsøger at mindske vores miljøpåvirkning mest muligt”, siger Henriette Pieszak og tilføjer et godt råd til andre i branchen, der vil styrke miljøarbejdet:

”Det kan være overvældende at begive sig ud på rejsen, for hvor skal man overhovedet starte? Mit bedste råd er at kaste sig ud i det, og tage kontakt til nogen, der kan hjælpe med troværdige certificeringer, da disse er en god rettesnor”.

FAKTA OM PIESZAK OG TOMORROW DENIM
  • Pieszaks svanemærkede kollektion blev lanceret i 2017.
  • Tomorrow Denim blev lanceret i 2018, og alle produkter er certificeret med Svanemærket.
  • Tomorrow Denim er verdens første denimbrand, som er certificeret med Svanemærket.
  • Produkterne forhandles i Danmark, Norge, Sverige, Holland, Tyskland, Frankrig, Italien, UK, Irland og Island.

Henriette Pieszaks 3 bedste råd til, hvordan du får en mere bæredygtig garderobe

1. Vær bevidst

Vær bevidst om din egen stil, hvad der klæder dig, og hvad du kan lide. På den måde undgår du fejlkøb.

2. Vælg kvalitet

Som princip er det en god idé at bygge sin garderobe op omkring lækre materialer, snit og farver, der ikke går af mode. Invester i produkter lavet af god kvalitet, så de holder længe, og køb så et par få ekstra produkter per sæson som krydderi. Som forbruger er det vigtigt, at du er bevidst om, hvilke materialer dine produkter er lavet af, samt hvordan de er lavet.

Mange af mine egne yndlingsjeans fra Pieszak bliver kun pænere med årene, da de er produceret i de lækreste denimkvaliteter.

3. Vær kreativ - og giv videre

Mange kvinder køber et nyt produkt hver gang, de skal til en fest eller lignende. Her vil jeg opfordre til, at man i stedet kigger på sin garderobe med nye øjne og giver sig i kast med at style og sammensætte det på nye og spændende måder. Det tøj, du ikke længere bruger, kan du give videre, så en anden kan få glæde af det.