Rudolph Care: Svanemærket med på mission om at ændre verden

Rudolph Care har spillet en vigtig rolle i at få bæredygtighed på dagsordenen i skønhedsbranchen. Læs historien bag Rudolph Care og om, hvordan Svanemærket både hjælper og udfordrer Rudolph Care.

Rudolph Care: Svanemærket med på mission om at ændre verden

Historien bag forretningen Rudolph Care bygger på frustration. Frustration over ikke at kunne finde ordentlige plejeprodukter, som samtidig var lækre, bæredygtige, og som gav glæde at bruge. Og frustration over skønhedsbranchens mange uigennemskuelige produkter og budskaber. Det fik Andrea Rudolph til at tage sagen i egen hånd og stifte Rudolph Care – og på den måde fik virksomhedens grundlægger vendt sin frustration til reaktion:

”Jeg ville lave et koncept, som ikke var set før. Jeg ville ramme det her kryds mellem at være omsorgsfuld over for både forbrugeren og verden, og samtidig ville jeg lave noget effektfuldt og lækkert, som gjorde alle sanser tilfredse”.

Svanemærket med på mission

Men Rudolph Care har også en større mission – nemlig at ændre verden:

”Større bliver det ikke. Men det er faktisk det, vi gerne vil”, siger Andrea Rudolph og tilføjer, at hun også gerne vil inspirere andre virksomheder til at gøre en forskel.

For at udføre missionen, har Rudolph Care bl.a. valgt at satse på Svanemærket. Det skyldes ønsket om en certificering, der ser på hele produktets livscyklus:

”Mange forbrugere har fokus på, hvordan ting bliver til, men alt for lidt fokus på, hvordan ting kommer herfra. Både i os og i naturen. Så vi havde virkelig brug for en stærk spiller, som kunne gå ind og sætte barren høj og give stor sikkerhed. Og der kunne jeg faktisk kun finde én, hvis jeg skal være helt ærlig, og det er Svanemærket”, siger Andrea Rudolph.

Svanemærket bidrager også med noget, som Andrea Rudolph selv har efterspurgt som forbruger, nemlig transparens:

”Vi har en tillid til, at det, der står på hylderne, er godt – men sådan er det ikke altid. Og når man bliver bevidst om det, og prøver at tyde ingredienslister for at vælge rigtigt, er de fleste af os ret fortabte. Så også derfor elsker jeg certificeringer – de gør det nemt for forbrugere at træffe gode valg”, siger Andrea Rudolph og tilføjer, at en certificerings uvildighed er vigtig:

”Så ved man, at virksomheden ikke bare kan påstå hvad som helst, men at der er en tredjepart, som sikrer, at virksomheden rent faktisk lever op til de ting, de siger”.

Et kærlighedsforhold med udfordringer

Svanemærket er en vigtig faktor for Rudolph Care, men det kræver hårdt arbejde. Svanemærkets krav bliver nemlig løbende evalueret og strammet, så de hele tiden følger den nyeste viden og udvikling i markedet. Det betyder, at en certificering er tidsbegrænset. For når der kommer nye krav, skal producenterne dokumentere, at deres produkter lever op til de nye krav. Og derfor er det til tider et udfordrende kærlighedsforhold.

”Det er jo fordi, at det er så ekstremt svært at leve op til, og fordi kravene løbende strammes. Det kan være superfrustrerende, men det giver også en kæmpe sikkerhed, at kravene udvikles i takt med ny viden. Man kan ikke hvile på laurbærrene, og det er hårdt hver gang, kravene bliver ændret – men det er også virkelig fedt, når tingene lykkes”, siger Andrea Rudolph.

Rudolph Care Serum med Svanemærket

Kabalen er gået op

Det hårde arbejde har i den grad båret frugt. Det understreges bl.a. af, at Rudolph Care er kåret som Børsen Gazelle hele fem gange. En kåring, som gives til hurtigt voksende virksomheder, der som minimum har fordoblet deres omsætning over en fireårig periode. Ifølge Andrea Rudolph kan det forklares ret enkelt:

”Kabalen er gået op. Vi har villet mange forskellige ting på samme tid, og det er gået op i en højere enhed. Og så handler vores succes også om, at vi laver produkter af høj kvalitet, der præsterer”.

Den store succes betyder også, at Rudolph Care er klar til at udvide til nye markeder. De har længe oplevet efterspørgsel fra udlandet, men har været lidt tilbageholdende, fordi forretningen skal vokse i et tempo, hvor alle kan følge med.

”Det har været vigtigt for os, at det skete gradvist, og at vi havde styr på alle processer. Vi gør os så umage med alting hele vejen rundt i virksomheden, og det skal vi fortsat kunne gøre. Vi ville være helt klar, og det er vi nu”, siger Andrea Rudolph og tilføjer:

”Vi vil gerne være dem, der bærer Svanen – den danske nationalfugl – ud i verden. Vi oplever, at udlandet er positive over for Svanemærket, når de først får forklaret, hvad det er og kan – og så understøtter mærkets nordiske ophav den styrke, der er forbundet med, at vi er ’made in Denmark’”.

Stædighed, mod og tålmodighed

Rudolph Care har været en drivende faktor for at få bæredygtighed ind i skønhedsbranchen. Det har krævet lige dele stædighed, mod og tålmodighed.

”Det er ikke let at være den første – det er fedt, men ikke let. Det er nemmere at lægge sig i slipstrømmen af andre, og det er nemmere at gøre, som man plejer. Men jeg synes, at ’plejer’ skal udfordres. Alle brancher kan forbedre sig, hvad angår ansvarlighed for mennesker og natur, også selvom det er udfordrende”, siger Andrea Rudolph.

Men der er også mange fordele ved at gå forrest:

”Er man den første med en certificering, har man et forspring. Man har mulighed for at skille sig ud, og man får en markedsføringsmæssig fordel. Samtidig har man med Svanemærket en tredjeparts ord for, at man gør tingene ordentligt – og det giver troværdighed, hvilket er vigtigt over for forbrugerne”.

FAKTA OM RUDOLPH CARE
  • Har haft Svanemærket siden 2009
  • Alle plejeprodukterne er certificeret med Svanemærket
  • Virksomheden er kåret til Børsen Gazelle 5 gange
  • Produkterne forhandles i Danmark, Norge, Frankrig og Spanien, samt på Rudolph Cares webshop
  • Rudolph Cares svanemærkede solserie er den bedst solgte solserie i Københavns Lufthavn