Solråd og sommerglød

Solen er livgivende, varm og dejlig. Den kan give fregner, glød og godt humør. Men solen er ikke ufarlig. Her får du gode råd til, hvordan du passer på din hud i solen.

Kvinde med sol og blæst i håret
Følg de simple solråd

Når du bliver udsat for sol og solskoldninger, øger du risikoen for at udvikle kræft i huden. Det er derfor en god idé at følge disse tre simple solråd fra Kræftens Bekæmpelse:

  • Skygge
  • Solhat
  • Solcreme

Om sommeren er solens UV-stråling stærkest mellem kl. 12 og 15. Faktisk bliver du her udsat for næsten halvdelen af en dags UV-stråling. Det er derfor især vigtigt at søge skygge i dette tidsrum.

Læs mere: Beskyt dit barn mod solen

Brug svanemærket solcreme

Når du skal bruge solcreme, er det en god idé at vælge en svanemærket variant, da den lever op til skrappe kemikaliekrav. Svanemærkede solcremer er uden parabener og andre stoffer på EU’s liste over stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. De indeholder ikke konserveringsmidler, der er klassificeret som allergifremkaldende. Og de er fri for mikroplast. 

Du kan købe svanemærkede solcremer fra Avivir, Derma, Matas, Rudolph Care, Levevis, Änglamark og Apoteket.

Læs også: Har du styr på forskellen mellem fysiske og kemiske filtre i solcreme? 

Hvad er UV-indekset?

UV-indekset, som man fx kan høre i vejrudsigten, er et internationalt mål for, hvor intens den skadelige UV-stråling er midt på dagen, når solen står højest. I Danmark er UV-indekset højst 1 på en vinterdag og højst 7 på en sommerdag. I andre dele af verden kan det være langt højere eller lavere. Det højeste UV-indeks ses i middagstimerne, når solen står højt på himlen, og når det er skyfrit. Når UV-indekset er 3 eller mere, anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at man beskytter sig mod solens UV-stråling for at undgå solskoldninger.

Kræftens Bekæmpelse har lavet en UV-app, som i forårs- og sommermånederne gør det nemmere for dig at holde øje med, hvad UV-indekset er, og hvornår du skal solbeskytte dig. Få mere viden her.