Inspiration til en sund frokost

Uden mad og drikke duer helten ikke. Det er ikke bare en gammel talemåde – det er også et vigtigt mantra for nutidens skolebørn. Her får du 5 tips til en sund frokost, så dit barn får energi til at lære alt det nye.

En god rugbrøds-klap-sammen-mad med hytteost og frisk salat
1. Vælg økologi til madpakken

Vælger du økologiske fødevarer, slipper du som udgangspunkt for rester af sprøjtemidler i maden. Det er ikke kun økologisk frugt og grønt, der bliver produceret uden sprøjtemidler – det samme gælder de planter, der bruges til foder til økologisk opdrættede dyr. Samtidig er kun ganske få tilsætningsstoffer tilladte i økologiske fødevarer. Det betyder, at du kan være med til at mindske belastningen af naturen, fremme bedre dyrevelfærd og reducere dit barns indtag af sprøjtemiddelrester ved at vælge økologiske fødevarer til madpakken.

Læs også: Sådan får du et grønnere køkken

2. Følg fødevarestyrelsens madpakkehånd

Fødevarestyrelsens madpakkehånd gør det nemt at huske det hele til en sund madpakke, både når du køber ind, og når du skal smøre madpakken. Hånden er bygget op omkring de officielle kostråd – og hver finger repræsenterer en madvaregruppe, som er god at få med i madpakken. Det handler bare om at huske på de fem fingre – så er du godt på vej til at sammensætte en lækker, sund og varieret madpakke.

3. Velkendte smage skaber tryghed – men forandring kan fryde

Mange børn kan godt lide genkendelighed. Der er derfor ingen grund til dårlig samvittighed, hvis du føler dig alt andet end kreativ, når du dag efter dag skræller en gulerod, skærer et æble i både og smører rugbrødsklemmer. Tværtimod. For måske er det lige præcis den velkendte madpakke med smagen af ”hjemmefra”, der giver dit barn tryghed midt på skoledagen. 

Oplever du alligevel, at madkassen kommer retur med urørte madder og halvgnaskede æbler, kan du tage en snak med dit barn om, hvorfor det mon er sådan, og hvordan I sammen kan sikre en sund og spændende madpakke. 

4. Tag dit barn med i køkkenet

Når dit barn bliver større, kan I smøre madpakken sammen. Det giver mulighed for en hyggelig sludrestund efter aftensmaden – og samtidig lærer dit barn noget om forskellige fødevarer og får øvet sig i at skrælle, snitte og smøre. I kan også bruge en søndag eftermiddag hver måned på at bage brød og boller til madpakken, som kan fryses ned, og som giver mulighed for afveksling. Overvej også, om der er rester fra aftensmaden, som vil kunne bruges i madpakken. På den måde kan I både minimere madspildet og skabe lidt afveksling i madpakkerne. 

Læs også: Giv de gode vaner videre

5. Benyt dig af skolens madordninger

Mange skoler tilbyder i dag madordninger med sund og lækker mad til en rimelig pris. Undersøg muligheden på dit barns skole, og overvej om det er noget for jer. Måske ikke i begyndelsen af skolelivet, hvor dit barn har en masse andet nyt at forholde sig til, men efter noget tid kan det være en god idé, hvis familien har brug for at få frigivet tid til andre ting, eller dit barn er kørt lidt træt i madpakker hver dag. Samtidig kan det være en god måde for dit barn at opdage nye råvarer eller retter, som det ikke troede eller vidste, at det kunne lide.