Nykredit - Årets grønne indkøber 2013

Områdedirektør i HR Service og Koncernindkøb Lars Peter Wilken kommenterer "I Nykredit melder vi klart ud til vores leverandører, at hvis to leverandører står lige, sammenlignet på de merkantile parametre, som eksempelvis økonomi og kvalitet, så vil virksomheder, der har et certificeret miljømærke have en klar fordel. Samtaler med leverandørerne er en væsentlig del af vores arbejde med miljømærkede indkøb og understøtter vores ambition om, at en stadig større del af vores indkøb bliver miljømærket".

Miljømærkning Danmarks indkøbernetværk har kåret Nykredit som 2013 vinder af Årets grønne indkøber

Titlen som årets grønne indkøber tilfalder Nykredit, fordi virksomheden har gjort en særlig indsats for at udbrede kendskabet til og øge efterspørgslen efter miljømærkede varer og services, bl.a. ved at stille krav om miljømærkning til underleverandører.

I indkøbsnetværket er Nykredit repræsenteret ved områdedirektør i HR Service og Koncernindkøb Lars Peter Wilken, som begrunder deltagelsen i indkøbernetværket således:

- "Miljø tænkes naturligt ind i Nykredits Koncernindkøb. Det er noget vi har arbejdet med i flere år, og derfor er vi selvfølgelig også glade for den anerkendelse, der ligger i at modtage prisen som ”Årets medlem af netværket. I Nykredit melder vi klart ud til vores leverandører, at hvis to leverandører står lige, sammenlignet på de merkantile parametre, som eksempelvis økonomi og kvalitet, så vil virksomheder, der har et certificeret miljømærke have en klar fordel. Samtaler med leverandørerne er en væsentlig del af vores arbejde med miljømærkede indkøb og understøtter vores ambition om, at en stadig større del af vores indkøb bliver miljømærket".

Indkøbsnetværket er initieret og faciliteres af Miljømærkning Danmark. Direktør for Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen siger: 

- "Det har stor betydning, når en virksomhed som Nykredit stiller krav om miljømærkede produkter i deres indkøbspolitik. Det skaber nemlig et incitament hos underleverandørerne til at producere mere miljøvenlige produkter. Det er selvsagt godt for miljøet. Men det er også godt for Nykredit og andre virksomheder, der trækker på samme hammel. Undersøgelser viser nemlig, at forbrugerne ser mere positivt på virksomheder, der køber miljømærkede varer og services. En grøn indkøbspolitik giver med andre ord point på omdømmekontoen og dermed en konkurrencefordel".