Når miljømærker eller kriterierne bag mærkerne anvendes som under- eller delkriterier, skal det tydeligt fremgå, hvilke miljøkrav I gerne ser opfyldt, samt hvorledes besvarelse af de stillede krav vil indgå i evalueringen. På den måde kan tilbudsgiverne konkurrere om at tilbyde det mest fordelagtige inden for de enkelte under- og delkriterier ud fra de rammer, I har opsat.
Fordelene ved at lægge vægt på miljømærker i tilbudsevalueringsfasen er, at tilbudsgivere ikke fra starten udelukkes fra at byde, fordi de ikke har miljømærkede produkter, men at der i stedet gives mulighed for at lade tilbudsgiverne konkurrere om at afgive det bedst mulige tilbud med forskellige niveau af miljømæssige hensyn, herunder med tilbud på ikke-miljømærkede produkter.
Vi anbefaler at inddrage miljømærkerne som under- eller delkriterier, hvis der ikke er klarhed omkring tilgængeligheden på markedet af miljømærkede produkter. Ved at bruge miljømærker som en del af tilbudsevalueringen afvejes ønsket om miljøhensyn op imod andre faktorer, herunder omkostninger.
I kan som ordregiver angive i udbudsmaterialet, at der er mulighed for afgivelse af sideordnede tilbud. Det betyder, at tilbudsgiverne kan eller skal afgive flere tilbud på udførelsen af den udbudte opgave, hvor der bydes ind henholdsvis med og uden miljømærkede materialer. Derved bliver det tydeliggjort, hvad omkostningerne til at købe miljørigtigt ind vil være.
Kravet om at kriterierne skal være forbundet med kontraktens genstand, betyder, at det er lovligt at lægge vægt på faktorer, der knytter sig til kontraktgenstanden, herunder miljømæssige egenskaber ved den udbudte anskaffelse, mens det eksempelvis ikke er lovligt at lægge vægt på, om tilbudsgiveren forurener mere eller mindre i anden sammenhæng.