Case: Svanemærket kantine på Gladsaxe Rådhus

De ansatte på rådhuset i Gladsaxe Kommune har med deres svanemærkede kantine fået mere lækker og sundere mad, samtidig med at kantinens miljøbelastning er mindsket. Alt sammen til den samme pris, som under den tidligere kontrakt.

Gladsaxe kommune får svanemærket kantine

Allerede i 2015 besluttede Gladsaxe Kommune, at kantinen på rådhuset skulle være certificeret med Svanemærket.

”Svanemærket spiller ind i fortællingen om bæredygtighed og kvalitet. Den tænkning er en central del af de overordnede strategier i Gladsaxe Kommune, og det er også derfor, vi systematisk arbejder på at miljømærke vores ydelser,” siger Mette Olesen, der er servicechef i Gladsaxe Kommune.

Læs også: Hvad kendetegner et svanemærket spisested?

Flere fordele med svanemærket kantine

Og det store spørgsmål er naturligvis, om man som medarbejder kan mærke forskel. Her er projektleder og arkitekt i Gladsaxe Kommunes ejendomscenter Jan René Rasmussen ikke i tvivl:

”Skiftet til Cheval Blanc som kantineudbyder har været en kæmpesucces og et stort løft i kvalitet af maden i vores kantine. Jeg går op i økologi og i bæredygtighed i min livsførelse i almindelighed, så det betyder meget for mig, at kantinen er svanemærket”.

Og Mette Olesen supplerer:

”Man kan måske mærke det på fraværet af nogle problemer. Når man som leverandør skal leve op til de krav, som Svanemærket stiller, er man nødt til at arbejde med sine processer. Man ser på alle de banale arbejdsgange, og det minder om et lille LEAN-projekt hver gang. Det mener jeg godt, at man kan mærke på den kantine, som brugerne hver dag sætter sig til bords i. Der er styr på tingene”.

Tidsfrist og tæt parløb banede vejen

Gladsaxe Kommune er lykkedes med at få svanemærket kantinen ved at opstille en tidsfrist for, hvornår vinderen af deres kantineudbud skulle opnå licens til Svanemærket.

Læs mere i casen her, hvor Gladsaxe Kommune også deler deres bedste råd til det gode udbud.

Gladsaxe Kommunes bedste råd til det gode udbud
  • Certificeringen er et parløb: Selvom det er leverandøren, der skal leve op til kriterierne, kan det kun lykkes i tæt samarbejde med jer som udbyder.
  • Skab tidlig kontakt: For at komme godt i mål bør der skabes tidlig kontakt mellem de interne driftsfolk og den eksterne leverandør, der skal drive kantinen.
  • Nedsæt et kantineudvalg: Med et udvalg med repræsentanter fra brugerne sikres det, at køkkenchef og brugere får en gensidig dialog omkring udfordringer, nye tiltag, ris og ros.
  • Giv tid: Der er mange krav at leve op til. Giv jeres leverandør en fair frist til at leve op til dem.