Horn - Med Svanemærket har vi fået gennemslagskraft

HORN Bordplader fik i efteråret 2018 certificeret deres massive træbordplader i serien Green Collection med Svanemærket. Svanemærket har givet den lille jyske virksomhed mere pondus i kommunikationen med både kunder og leverandører, en skarpere code of conduct, henvendelser fra nye kunder og et stærkere bidrag til den cirkulære økonomi.

Horn: Med Svanemærket har vi fået gennemslagskraft

HORN Bordplader ligger solidt plantet i den jyske muld, i den lille by Aulum. Det er en virksomhed med fokus på miljøvenlig produktion og knapt 100 ansatte, der brænder for at levere høj kvalitet og kreative løsninger.

HORN er blandt de ledende europæiske bordpladespecialister, men på et marked med endnu større internationale spillere har konkurrencen på kontraktmarkedet ikke altid været nem. 

Anerkendt tredjepartscertificering styrker forretningen

Strategien for administrerende direktør Jakob Bressendorf har siden 2015 været, at HORN Bordplader skulle have et mere grønt produktgrundlag. Der er blevet arbejdet med alt fra energi til træ fra bæredygtigt skovbrug, og i september 2018 fik HORN kronen på værket: sin første certificering med Svanemærket. Certificeringen dækker alle massive træbordplader i serien Green Collection.

”Vi screenede bredt på certificeringsmuligheder og bruger allerede FSC-mærket træ, som sikrer ansvarlig sourcing af træet. Samtidig har vi et indeklimamærke. Men det, vi virkelig ønskede os, var en tredjepartscertificering, som dækkede mere end selve træet. Det skulle være en kendt og anerkendt certificering, og derfor gik vi efter Svanemærket. Vi synes, at Svanemærket hjælper os med at kommunikere bæredygtighed til både vores forhandlere og slutbrugerne, som vælger bordpladerne til deres køkken”, fortæller Anna Kathrine Ahler Nielsen, som har ansvaret for HORN Bordpladers forretningsudvikling, CSR og marketing, og hun fortsætter: 

”På den måde havde vi selvfølgelig en forventning om, at Svanemærket ville styrke vores forretning”.

Svanemærket tiltrækker kunder

Strategien viste sig at holde: 

”Inden vi fik licensen, efterspurgte flere af især vores norske kunder svanemærkede bordplader. Vi har udelukkende B2B-kunder – køkkenfirmaer – og allerede samme dag, vi fik vores licens til Svanemærket, blev vi kontaktet af en interesseret kunde”, fortæller Anna Kathrine Ahler Nielsen.

Svanemærket giver pondus

Svanemærket sikrer, at bordpladerne lever op til skrappe miljøkrav, at der er et begrænset energiforbrug gennem hele produktionen, at kvalitet og egenskaber er dokumenteret – og ikke mindst at produkterne kommer fra bæredygtigt skovbrug. Derudover sikrer Svanemærket, at bordpladerne lever op til skrappe kemikalie- og emissionskrav, der medvirker til et sundere indeklima.

”Vi synes, det er ret fantastisk, at vi nu har Svanemærket som markedsføringsredskab”, fortæller Anna Kathrine Ahler Nielsen og forklarer: 

”Vi er en lille virksomhed uden store muskler, men nu oplever vi, at vi har fået mere pondus, når det gælder vores kommunikation med både leverandører og kunder. Vi bliver anset som lidt nogle miljøhippier i branchen - nogle der bruger for meget tid på bæredygtige tiltag - men Svanemærket giver anerkendelse, fordi den er så bredt forankret på markedet” siger Anna Kathrine Ahler Nielsen og fortsætter: 

 ”Vi har også fået en skarpere code of conduct, og har mere kontakt til vores underleverandører. Det, at vi er kommet tættere på dem, er en stor fordel”. 

Horn: Med Svanemærket har vi fået gennemslagskraft

At miljømærke er et valg for fremtiden

HORN forventer en stigende efterspørgsel på svanemærkede produkter og oplever, at B2B-markedet lige så stille gennemgår en bæredygtig omstilling. 

”Vi kan mærke, at der bliver stillet krav til os, og vores certificering med Svanemærket bliver simpelthen nøglen til, om vi får lov til at levere eller ej”, fortæller Anna Kathrine Ahler Nielsen.

Men det er ikke kun forretningens fremtid, det handler om. Der er også det store billede. Svanemærket er nemlig et redskab, der hjælper HORN med at støtte op om både den cirkulære økonomi og FN’s verdensmål.

”Med Svanemærket får vi bl.a. styr på kemien, når det gælder den lim, vi bruger til stavsammensætninger, og den olie, vi bruger til overfladebehandling. Vi har ændret på begge dele, både hvad angår den type og mængde, vi bruger. Svanemærket bidrager til den cirkulære økonomi, og derfor er den slags tænkt ind i kriterierne, så træet en dag kan genanvendes. Samtidig er Svanemærket et stærkt redskab for os til at bidrage til FN’s verdensmål – ikke mindst mål 12 om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer”, siger Jakob Bressendorf, administrerende direktør for HORN.

Mere attraktiv arbejdsplads

I forhold til forretningen har Svanemærket også givet fordele, som HORN ikke havde forudset: 

”Ud over at vi har fået styr på kemien, har vi også fået mere styr på arbejdsforholdene i produktionen, fx med at begrænse støv.  Vi oplever, at det gør vores virksomhed mere attraktiv i forhold til at rekruttere medarbejdere, og vi får stor respons fra ansøgere, som gerne vil arbejde et sted med styr på miljø- og arbejdsforhold”, siger Jakob Bressendorf.

Succesen får dog ikke den administrerende direktør til at læne sig tilbage:

”Vi er superstolte af, at alle de massive træbordplader i vores Green Collection serie nu bærer Svanemærket. Men vi stopper ikke her. Vi har en ambition om, at fortsætte udvidelsen af vores Svanemærkede sortiment, til alle de bordpladetyper det er muligt at certificere”.