Huhtamäki - Nem beslutning for køberen

Det er ikke nogen nem opgave at formidle virksomhedsansvar. Huhtamäki ville gøre det nemmere og søgte om at få Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke. Forbrugerne har stor tillid til Svanen. Svanen gør det let for forbrugeren at træffe en god beslutning. Det giver producenten, detailhandleren og forbrugeren en sidegevinst.

Huhtamäki case om svanemærket engangskrus
Komplekse anliggender kan være svære at formidle

Huhtamäki har i årevis arbejdet på at minimere deres miljøbelastning. Bæredygtighed og miljø er komplekse anliggender for en virksomhed. Det kræver hårdt arbejde, konstante forbedringer og mange forskellige handlinger at forbedre tingene. 

Det har været en udfordring at formidle komplekse anliggender til forbrugerne på en kort og troværdig måde. Især på en sådan måde, at det påvirker køberen og skaber øget salg.

En troværdig tredjepartsgaranti

Løsningen for Huhtamäki var at få det Svanemærket, det nordiske miljømærke. Huhtamäki vidste, at Svanemærket er et meget kendt og respekteret mærke. Svanen gør det let for forbrugeren at træffe en god beslutning og redde verden en smule.

”Vores kunder er tilfredse. Svanen hjælper også dem med at drive en bedre forretning."
Tiia Leppäkangas, Marketingchef, 

Det kræver et stort arbejde at få svanemærket. Nogle gange er det nødvendigt at ændre på produktet eller fremstillingsprocessen. Det var også tilfældet for Huhtamäki. ”Vi er meget stolte over at være den første virksomhed, der lancerer Svanemærkede engangskrus af pap til varme drikke. Vi har arbejdet hårdt i mange af vores afdelinger for at nå dertil”, fortæller marketingchef Tiia Leppäkangas.   

Tilfredse kunder, værdiskabelse

Selvom Huhtamäki kun har haft svanemærket i et halvt år, er de tilfredse med resultaterne. ”Initiativet til at søge om Svanemærket kom fra vores kunder. Lige fra starten havde vi altså et kommercielt motiv for at få Svanemærket”, siger Tiia Leppäkangas. 

”Svanen har gjort os i stand til at skille os ud blandt vores konkurrenter. Vi har føjet ekstra værdi til vores produkter ved at have noget, som ingen andre har”, fortæller Tiia Leppäkangas. 

Fakta
  • Huhtamäki er den første virksomhed til at lancere Svanemærkede engangskrus af pap til varme drikke
  • Svanen har givet Huhtamäki værditilvækst og hjulpet dem med at skille sig ud blandt konkurrenterne

Svanen er også til gavn for miljøet. ”Vi bruger kun de bedste materialer i vores Svanemærkede produkter. Det er et udvalgte materialer, der sikrer, at produkterne er så gode for miljøet som muligt”, siger Tiia Leppäkangas.

Forbrugerne ved godt, at Svanemærket betyder, at produktet er godt for miljøet. Svanen er også forbundet med andre positive associationer. ”Svanen er også med til at vise, at vi er en ansvarlig aktør i de nordiske lande”, fortæller Tiia Leppäkangas.