Miild: Svanemærket gør os bedre

Det danske skønhedsbrand Miild var det første i verden til at lancere svanemærket makeup. Certificeringen med Svanemærket har givet brandet anerkendelse blandt forbrugere og forhandlere – og det har samtidig været en guide for Miild til at udvikle mere miljøvenlige produkter.

Miild: Svanemærket gør os bedre

I 2013 besluttede de to makeupartister Tine Emilie Svendsen og Tanja Largré at begive sig ud på en fælles mission. En mission om at skabe et skønhedsbrand, der kunne revolutionere skønhedsbranchen ved at tilbyde produkter, som var både allergimærkede og certificeret med Svanemærket.

Idéen til at starte deres eget skønhedsbrand havde Tine Emilie Svendsen og Tanja Largré fået kort forinden, efter at de begge havde oplevet allergi ved brug af makeup. Faktisk var Tine Emilie Svendsens allergi så alvorlig, at lægen opfordrede hende til at skifte job og til aldrig at gå med makeup igen. Lægens melding fik Tine Emilie Svendsen til at lede efter makeup, hun kunne tåle. Men det viste sig hurtigt at blive en svær opgave:

”Jeg blev virkelig frustreret over al den vildledende markedsføring, der finder sted inden for skønhedsbranchen, hvor nogle markedsfører sig som allergivenlige eller bæredygtige, når de slet ikke er det,” fortæller Tine Emilie Svendsen.

Svanemærket står rigtig stærkt

Tine Emilie Svendsen har både som privat forbruger og makeupartist oplevet, at skønhedsbranchens markedsføring ofte føles både vildledende og med manglende gennemsigtighed. Det var én af grundene til, at hun og medstifteren Tanja Largré fra starten vidste, at Miilds skønhedsprodukter skulle certificeres med Svanemærket.

”Vi vidste fra starten, at alle vores plejeprodukter skulle certificeres med Svanemærket. Svanemærket er en certificering, som rigtig mange kender, og det giver helt sikkert en tryghed, når man kommer på markedet med nye produkter. Samtidig synes jeg, det er stærkt, at Svanemærket har et holistisk perspektiv og ser på hele produktets rejse – noget der for alvor blev tydeligt for mig, da jeg begyndte at dykke ned i de krav, vores produkter skulle leve op til. Den tilgang giver rigtig god mening,” siger Tine Emilie Svendsen og tilføjer:

”Det er vigtigt, at vi passer på os selv, men det er også vigtigt, at vi passer på planeten. Svanemærket har blik for begge dele – derfor er mærket rigtig stærkt.”

I 2017 kunne Miild lancere den første svanemærkede kollektion. Kollektionen bestod af 18 produkter, bl.a. pudder, øjenskygge og concealer.

Ros fra forhandlere og forbrugere

At Miild – som det første brand i verden – fik certificeret deres makeup med Svanemærket har ifølge Tine Emilie Svendsen givet dem anerkendelse fra både forhandlere og forbrugere:

”Vi har fået megen ros fra forhandlere, der kender Svanemærkets skrappe krav, og som synes, det er godt gået. Også forbrugerne har været rigtig positive. Svanemærket giver forbrugerne mulighed for trygt at tage et produkt ned fra hylderne, uden at de behøver at sætte sig ind i noget som helst, for det er der andre, der har gjort for dem.”

Giver tryghed og stolthed

I dag har Miild fået fodfæste i Danmark, hvor bl.a. 200 Matas-butikker forhandler deres produkter. Men interessen for de svanemærkede produkter rækker ud over landets grænser, og indtil videre kan forbrugere i Sverige, Norge, Tyskland og Holland købe makeup og andre plejeprodukter fra det danske brand. For Tine Emilie Svendsen er der både stolthed og tryghed forbundet med at have Svanemærket på Miilds produkter:

”Svanemærket er en certificering fra en uvildig tredjepart, hvilket gør det til et trygt og troværdigt pejlemærke for forbrugerne. Også for os som brand giver Svanemærket tryghed. Især i forhold til valget af ingredienser, men også fordi Svanemærket ser på helheden. Det gør certificeringen til en god guide på vores bæredygtighedsrejse.”

Svanemærket er det hele værd

Bæredygtig udvikling er et vigtigt omdrejningspunkt for Miild. Allerede fra starten vidste de to stiftere, at Miilds emballage skulle indeholde så lidt plast som muligt. Og for at leve op til Svanemærkets krav til emballage, skal mængden af metal begrænses. Derfor er Miilds pudder, bronzer, øjenskygge mm. svøbt i æsker, der består af 70 procent genbrugspap. Også når det kommer til indholdet i Miilds produkter, har Svanemærkets krav haft stor indflydelse.

”Svanemærket stiller bl.a. krav om, at indholdet af tungmetaller ikke må overstige et bestemt niveau. Et andet eksempel er, at Svanemærket forbyder silikoner, der ikke kan nedbrydes i vandmiljøet, eller som skader vores evne til at få børn. Så det er nogle af de steder, hvor vores produkter er blevet bedre for både miljø og forbrugere pga. Svanemærkets krav,” forklarer Tine Emilie Svendsen.

For Miild har det ikke været nogen nem proces at få deres produkter certificeret. En certificering med Svanemærket er nemlig tidsbegrænset, da kravene løbende bliver evalueret og strammet for at skabe en mere bæredygtig udvikling. Til trods for at de løbende stramninger giver nogle udfordringer, ser Miild det også som en styrke:

”Jeg føler, at Svanemærket holder os ajour med den nyeste udvikling og viden, så vi hele tiden bliver bedre, ” fortæller Tine Emilie Svendsen og fortsætter:

”Som makeupartister vil vi ikke gå på kompromis med kvaliteten, og samtidig har Svanemærket nogle benhårde kriterier, som nogle gange spænder ben for os. De høje ambitioner og de skrappe krav betyder, at det tager længere tid at udvikle produkter. Men det det hele værd.”

Fakta om Miild:
  • Miild startede i 2017 i Danmark
  • Alle Miilds makeup- og plejeprodukter er certificeret med Svanemærket.
  • Miild har i dag otte ansatte.
  • Miilds produkter sælges i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Holland, og eksporten udgør 6 procent af det samlede salg.