Scandic vil udfordres

Scandics hoteller har været certificeret med Svanemærket, siden de første krav blev lanceret. Svanemærket skærper løbende kravene, og Scandic fornyer nu deres certificering for fjerde gang – og ser frem til, at deres miljøarbejde fortsat bliver udfordret af Svanemærket. Ambitionen er nemlig at inspirere konkurrenterne til at følge trop, så hotelbranchen bliver førende inden for miljø og bæredygtighed.

Scandics hoteller har været certificeret med Svanemærket, siden de første krav blev lanceret.

Scandic har i mange år arbejdet med miljøtiltag, mere effektiv brug af ressourcer og uddannelse af medarbejdere for at få organisationen til at bevæge sig mod en mere bæredygtig fremtid. Det stærke miljøfokus gør Scandic til en pioner inden for hotelbranchen – og det skubber samtidig leverandørerne i en grønnere retning.

”Bæredygtighed er vigtigt for os – og det har det været længe. Da Svanemærket har en holistisk tilgang, var det et naturligt skridt for os at søge om en certificering, da de første krav blev lanceret. Nu søger vi om at få fornyet certificeringen af vores hoteller for fjerde gang. Vi sætter pris på at have langsigtede relationer med vores samarbejdspartnere, da det åbner op for stærke partnerskaber, der skaber effekt. Og her er Svanemærket ingen undtagelse,” siger Magnus Ljungberg, bæredygtighedsdirektør hos Scandic.

Ser muligheder frem for problemer

Scandic kan godt lide de udfordringer, der er i forbindelse med at blive certificeret, og ser flere styrker ved Svanemærket. Fx stiller Svanemærket krav ud fra et livscyklusperspektiv, fra råvarer til affald, og har en helhedsorienteret tilgang til miljøarbejdet.

”Vi sætter også pris på det høje kendskab til Svanemærket, hvilket betyder, at det virkelig kan betale sig at have mærket, trods det hårde arbejde med at leve op til kravene. Kombinationen af skrappe krav, højt kendskab og en helhedsorienteret tilgang er unik, og adskiller Svanemærket fra andre mærker,” siger Sunita KC, bæredygtighedsanalytiker hos Scandic, og Magnus Ljungberg fortsætter:

”Svanemærket skal hele tiden være det skrappeste mærke på markedet – det er derfor, vi vælger netop denne certificering. Når kravene løbende skærpes, stiller det selvfølgelig også øgede krav til os. Det er præcis sådan, vi ønsker, at det skal være, så vi kan være på forkant med udviklingen.”

Målbare effekter

Hvis man spørger Scandic, hvilken effekt Svanemærket har haft, fremhæver Sunita KC følgende eksempler, hvor tallene er beregnet pr. gæst:

”Forbruget af vand og energi faldt drastisk mellem 1996 og 2019. Det samme gælder CO2-udslippet. Vandforbruget er reduceret med 27 %, energiforbruget med 34 % og CO2-udslippet med hele 56 %.”

Scandic har gennem sin indkøbspolitik også påvirket andre brancher, der er relevante for hotelbranchen. Fx stiller Scandic skrappe krav til sine leverandører om at leve op til Svanemærkets krav, hvis de vil fortsætte med at levere til Scandic – og på den måde bliver miljøaftrykket i hele værdikæden mindsket. Scandic stiller bl.a. krav, når de køber puder, dyner, senge, TV og kemiske produkter til opvask og rengøring. Desuden vaskes Scandics tekstiler på svanemærkede vaskerier.

Scandic har i den seneste tid arbejdet hårdt for at leve op til Svanemærkets nye, skærpede krav til hoteller. Og her har nogle områder været mere udfordrende end andre.

”Kravene til vand og til usorteret affald er udfordrende for nogle af vores hoteller – især dem, der ligger i mere fjerntliggende områder. Men vi vil som sagt gerne udfordres af Svanemærket, da det giver meget værdi for os, når kravene er skrappe.”

Små ændringer gør en forskel

Hos Scandic spiller alle medarbejdere en vigtig rolle i miljøarbejdet. De bliver derfor uddannet til at kunne udføre deres opgaver med mindst mulig miljøpåvirkning. Et værelse bliver fx ikke gjort rent hver dag, hvis gæsten opholder sig i flere dage, medmindre gæsten selv beder om det.

Scandic lægger også stor vægt på maden på hotellerne og bruger en høj andel økologiske råvarer. Også te og kaffe bliver nøje udvalgt for at kunne tilbyde produkter af høj kvalitet og for at opfylde Svanemærkets krav.

Et andet vigtigt fokusområde er at reducere madspildet. Det kan noget så simpelt som at servere maden på mindre tallerkner fx være med til. Scandic ved, at de små ændringer gør en forskel, og derfor opfordrer de også gæsterne til fx at slukke lyset, når de forlader deres hotelværelse, sortere deres affald og bruge håndklæderne flere gange. Scandics fokus på små ændringer betyder fx også, at kuglepenne, blokke, whiteboardpenne og flipovers på hotellerne er miljømærkede.

Tager Svanemærket med sydpå

Scandic har ikke kun hoteller i Norden, men også i Polen og Tyskland. Der har de indtil videre kun arbejdet med Green Globe og EU-Blomsten, men nu tager Scandic også Svanemærket med sydpå.

”Vi har besluttet, at vores hoteller udenfor Norden også skal certificeres med Svanemærket. Norden anses som verdensledende inden for bæredygtighed. Certificeringen vil derfor styrke vores troværdighed udenfor Norden, da Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke,” slutter Magnus Ljungberg.

Fakta om Scandic
  • Scandic fik certificeret sit første hotel med Svanemærket i 1999.
  • Scandic er i dag Nordens største hotelkæde med ca. 270 hoteller i seks lande.
  • Fra 1996 til 2019 er vandforbruget reduceret med 27 %, energiforbruget med 34 % og CO2-udsplippet med 56 %.