Tager Norden ud i verden

Den norske virksomhed Vestre producerer bymøbler af høj kvalitet – og oplever stor interesse for nordisk design og bæredygtighed på eksportmarkederne. Derfor bruger de Svanemærket aktivt i markedsføringen, også i lande som USA og Tyskland.

Vestre tager Norden ud i verden

Virksomheden Vestre har en lang tradition for at tænke holistisk. De ønsker ikke bare at fremstille borde og bænke til det offentlige rum – de vil også forbedre livskvaliteten i vores byrum ved at skabe omgivelser, der har en høj kvalitet, og som bidrager til inkluderede byområder og fællesskaber.

Vestres ambition er at blive anerkendt som verdens mest bæredygtige møbelproducent. For at opnå det, må de have dokumentation til at kunne kommunikere, at deres produkter lever op til ambitiøse krav til både klima, ressourcer og kemikalier. Og at produkterne er tilpasset overgangen til en mere cirkulær økonomi og har en høj kvalitet.

- Efterspørgslen efter mere bæredygtige løsninger stiger, også udenfor Norden, og der er behov for tydelige certificeringer, som gør det enkelt for indkøbere at vælge til eller fra. Målet må være at have så gode standarder, at en indkøber i USA eller Asien nemt kan forstå, hvad det indebærer at være certificeret med Svanemærket, siger Stefan Tjust, koncernchef i Vestre.

Nemmere at kommunikere miljø

- At producere så bæredygtigt som muligt har altid været vigtigt for os, men vi ønskede også at kunne henvise til en standard, som viser, at vores produkter er mere miljøvenlige. Derfor begyndte vi at få certificeret vores produkter med Svanemærket. Det var også vigtigt for os, at Svanemærket har et livscyklusperspektiv. Vi vil gerne gøre det mere enkelt for indkøbere at anskaffe produkter, som holder længe. Og jeg tror, at en god certificering gør det nemmere, både for indkøberne og for producenterne. Vi ønsker ikke at have en masse forskellige certificeringer. Det er meget bedre at have en guldstandard, som alle kan forholde sig til, siger Øyvind Bjørnstad, strategi- og bæredygtighedschef i Vestre og fortsætter:

- Styrken ved Svanemærket er, at du kan sammenligne det med andre mærker globalt, fordi det er et Type I-miljømærke. Svanemærket har et højt kendskab i Norden, men ikke i lande som USA og Tyskland, så det er vigtigt for os at kunne referere til noget, som folk forstår. Fx kan vi i Tyskland sige, at Svanemærket bygger på samme standard som Blaue Engel. Der er meget forvirring om, hvad der betyder hvad, og hvad der egentlig er miljøvenligt – og det at kunne henvise til en standard, som alle forstår, er en stor styrke.

Større kontrol over egen værdikæde

Vestre har for nylig åbnet en ny fabrik, The Plus, som er en 7.000 m2 stor bygning opført efter passivhusprincipperne i Magnor tæt på grænsen til Sverige. Med The Plus vil Vestre vise, at de er en møbelfabrik i front på miljøområdet, at det er muligt at konkurrere globalt fra Skandinavien, og at inspirere alle til at tage del i den grønne omstilling.

- Et af vores mål er at blive anerkendt som en af verdens mest ambitiøse møbelproducenter, når det handler om bæredygtighed. For at nå det mål, er det altafgørende at have kontrol over sin værdikæde. Vi havde tidligere en egenproduktion på 50 %, og nu er det lykkedes os at komme op på over 90 %. På den måde har vi fået bedre kontrol i forhold til at kunne indfri vores bæredygtighedsambitioner. Vi tænker langsigtet i Vestre. Fx i forhold til, hvordan vi kan sikre os, at vi fortsat lever op til Svanemærkets krav, i takt med at de strammes. Det kræver, at vi hele tiden er på forkant, også når det gælder vores produkionsprocesser, siger Øyvind Bjørnstad.

Genbrug af materialer

Den cirkulære økonomi, hvor vi bruger ressourcerne mange gange i stedet for at smide ting ud, fylder mere end nogensinde. Vestre opfylder Svanemærkets krav til brug af recirkulerede materialer, men oplever også mangel på genbrugsmaterialer på markedet. Det fik virksomheden til at se nærmere på idéen om at få deres egne produkter tilbage efter lang tids brug for at kunne skille dem ad og genbruge materialerne i andre Vestre-produkter. På den måde sikrer Vestre, at de har den nødvendige information om de brugte materialer, hvilket ofte kan være en stor udfordring.

Vestre tager også brugte bymøbler tilbage til fabrikken og restaurerer dem, så de kan få nyt liv og blive placeret ud i nye projekter.

Klima i kernen af virksomheden

Klimakrisen har fået mange til at stræbe efter det, man kalder «klimaneutral». Men selv om engagementet er der, er Øyvind Bjørnstad nogle gange usikker på, hvor dybt det egentlig stikker.

- Vi køber klimakvoter i dag, men målet for os – såvel som for resten af verden – er naturligvis at opnå et nul-emissions-samfund. Men vi må forbi det stadie, hvor vi kun køber kvoter og ellers bare fortsætter som hidtil. Derfor arbejder vi meget med, hvordan vi kan dekarbonisere vores værdikæde hurtigst muligt. I Vestre tænker vi ikke kun på karbon og klima – vi har også fokus på miljø, biodiversitet, social bæredygtighed og hele værdikæden. Man skal se holistisk på det, for alt hænger sammen. Det er kernevirksomheden, der skal være i centrum, når vi taler om bæredygtighed, siger Bjørnstad.

Fakta om Vestre
  • Vestre omsætter for over 240 millioner NOK om året
  • Omsætningen er vokset med 75 % de seneste 5 år
  • Eksport udgør 70-80 % af omsætningen
  • Vestre sælger globalt, til over 30 lande
  • 350 produkter er certificeret med Svanemærket