Tre hurtige om Svanemærket til Sørensen Læder

Interview med Louise Vesterskov Sørensen, CEO & Partner, og Mads Sørensen, Sales Director & Partner

1. Hvorfor har I valgt at få svanemærket jeres produkter?

Bæredygtighed er et stort fokusområde for Sørensen Læder, og det at have en kollektion, som er certificeret med Svanemærket, er en stor hjælp til at synliggøre vores grønne profil. Vores DUNES® kollektion er den første læder-kollektion i verden, som er blevet svanemærket. Med dette certifikat kan vi synliggøre over for vores kunder, at vi producerer under ansvarlige forhold, som lever op til Svanemærkets strenge krav. Og vi oplever, at Svanemærket står stærkt, fordi hele produktets livscyklus er tænkt med, når en læderkollektion bliver certificeret. At svanemærke vores DUNES® kollektion var både et strategisk valg, men også en måde at differentiere os på. 

2. Hvad er jeres udbytte ved at have Svanemærket? Hvilke fordele opnår I?

Det er vores opfattelse, at kunderne stiller højere krav til miljø- og bæredygtighedscertifikater, men det er også vores opfattelse, at det kan være svært for dem at forstå forskellen mellem alle de certifikater, der findes på markedet. Den største fordel ved Svanemærket er helt klart, at kunderne genkender mærket. 

Udover dette er Svanemærket faktuelt, fokuserer på konkrete data og sætter kravene og grænserne til for eksempel kemikalie-forbrug. Svanemærket er med til at forsikre vores kunder om, at DUNES® lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav. 

Blandt andet er der forbud mod en lang liste af miljø- og sundhedsskadelige kemikalier i garveprocessen for at beskytte både vandmiljø og bruger. Der er også krav til farvestoffer, overfladebelægning, opløsningsmidler og biocider – og til at det færdigbehandlede læder skal testes fri for krom VI, som kan være allergifremkaldende. Derudover er der skrappe krav til spildevand fra garverierne, til læderets styrke og kvalitet – og krav om, at FN's arbejdstagerrettigheder overholdes i produktionen.

Svanemærkets krav bliver løbende evalueret og skærpet på baggrund af den nyeste viden og udvikling i industrien. For os er disse kontinuerlige evalueringer af kravene en motivation for at undersøge, om vi kan producere anderledes med bæredygtighed som guideline. Det er med til at give os en stigende bevidsthed om, hvad vi skal kræve af vores samarbejdspartnere.

3. Hvilke tendenser ser du for Svanemærkets fremtid?

Der har i løbet af de seneste år været et øget fokus på miljømærkning af møbler – det mærker vi hos Sørensen Læder ved, at vores kunder i langt højere grad end tidligere efterspørger miljøcertifikater. Vi mærker også en væsentlig større interesse for DUNES®, idet kollektionen er svanemærket. 

Kundernes efterspørgsel på en tydelig bæredygtig profil er med til at udvikle markedet og styrke fokuseringen på certifikaterne. Dette er også for os en stor motivation for at fortsætte vores arbejde med Svanemærket, og fortsat undersøge, om flere af vores kollektioner kan blive godkendt. Samtidig har vi et ønske om, at Svanemærket blev mere internationalt kendt, og ikke primært kendte i de nordiske lande.