Spring til indhold
EU-Blomsten logo

Seks grunde til at vælge EU Ecolabel

Her kan du læse om, hvorfor I som virksomhed skal overveje EU Ecolabel på jeres produkter eller servicer.

Mand holder globus af glas i sine hænder

  1. Europæiske forbrugere ser i stigende grad efter mere miljøvenlige produkter. Da EU Ecolabel er et anerkendt og genkendeligt mærke i EU, vil mærket i stigende grad have betydning for, om forbrugerne vælger jeres varer eller serviceydelser. På B2B-niveau kan EU Ecolabel skabe forretningsmuligheder, da markedet allerede efterspørger mere miljøvenlige produkter.

  2. Processen med at kunne leve op til EU Ecolabels kriterier vil være med til at vise, hvordan I som virksomhed kan optimere jeres produkter og produktionsprocesser. Det vil styrke jeres omdømme på miljøområdet. Det kan også føre til økonomiske besparelser som fx reduceret ressourceforbrug og elforbrug samt forbedret affaldshåndtering.

  3. Offentlige indkøbere oplever i stigende grad krav om at samarbejde med producenter af produkter, der er miljømærket i henhold til ISO 14024 (Type-I miljømærker), som fx EU Ecolabel. Det at have produkter eller serviceydelser, der har fået tildelt EU Ecolabel, sikrer lettere adgang til grønnere offentlige udbud.

  4. EU Ecolabel er blevet udviklet som en guide til produkter, der er blandt de miljømæssigt bedste på markedet. EU Ecolabel følger ISO-standard 14024 og er derfor et Type-I miljømærke – dette er en af de mest pålidelige måder at kommunikere miljøoplysninger til forbrugerne på.

  5. Brugervejledninger er tilgængelige online for de fleste produktgrupper som hjælp til jeres ansøgning om EU Ecolabel. Beskrivelsen af trinene i ansøgningsprocessen gør det nemt for jer at ansøge.

  6. EU Ecolabel har reducerede gebyrer for SMV'er, mikrovirksomheder og ansøgere fra udviklingslande. Dette kan reducere omkostningerne til en ansøgning om EU Ecolabel.