Der er ikke behov for registrering i øvrige lande.
Kriteriedokumentet for trykkerier og tryksager er et samlet dokument for varegrupperne:
- Trykkerier og tryksager
- Emballage til e-handelstransporter
Der betales særskilt gebyr for hver varegruppe efter listen.
Nordisk gebyr
Gebyrer gældende fra d. 01-01-2023
Type af gebyr |
Beløb |
Ansøgningsgebyr* |
3.114€ + moms per enhed
Gebyret per enhed i en kæde halveres, såfremt kæden håndterer ansøgningsprocessen centralt.
|
Fornyelsesgebyr* |
1.557€ + moms per enhed
Halvering per enhed, jf. ovenfor.
|
Mere end ét kontrolbesøg inden for Norden** |
519€ + moms per kontrolbesøg |
Kontrolbesøg Europa** |
1.557€ + moms per kontrolbesøg |
Kontrolbesøg uden for Europa**
|
2.595€ + moms per kontrolbesøg
|
Udvidelse af eksisterende licens*** |
For udvidelse og ændring i eksisterende licens er priserne:
< 4 timer: 389€ + moms
< 8 timer: 778€ + moms
≥ 8 timer: 1.557€ + moms |
Anvendelsesgebyr for Danmark |
1,5€ per ton indkøbt substrat**** op til 2.000 ton + moms, derefter 0,5€ + moms per ton substrat |
Minimumsgebyr for Danmark*****
|
2.076€ per enhed + moms per år |
Maksimumsgebyr for Danmark
|
15.000€ per enhed + moms per år
|
* Med "enhed" menes et trykkeri, men det kan også være en virksomhed, som har licens til en specifik tryksag.
** Ved kontrolbesøg, hvor der er behov for mere end én dag væk fra kontoret inkl. rejsetid, kan Miljømærkning Danmark pålægge et yderligere gebyr på 1.038€ + moms per ekstra dag. Andre ekstraordinære omkostninger i forbindelse med kontrolbesøg kan også blive pålagt ansøger.
*** For udvidelse eller ændringer til en licens bliver tidsforbrug til sagsbehandling faktureret efter opgavens omfang. Vi skelner mellem rent administrative opgaver, som tager mindre end 1 time, og øvrige opgaver i intervallerne mindre end 4 timer, mindre end 8 timer og 8 timer eller mere.
**** Indkøbt substrat = licenshaverens årlige indkøb af papir og andre substrater til trykning hos enten licenshaver eller hos licenshaverens svanemærkede leverandører af tryksager til det nordiske marked. Hvis forbruget af substrater i trykkeriet er betydeligt større end indkøbet, eksempelvis hvis trykkeriet får kundeleveret papir, kan Nordisk Miljømærkning udtage gebyr i forhold til trykkeriets totale forbrug af substrater. For koncerner kan forbruget slås sammen, dog ikke på tværs af landegrænser for nordiske trykkerier.
***** For virksomheder med flere enheder halveres anvendelsgebyret for mikroenheder. Mikroenheder er i denne sammenhæng defineret som enheder med maksimalt 10 ansatte og en samlet årlig omsætning (af såvel miljømærkede som ikke-mærkede produkter) under 2 mio. €.
OBS! Papirproducenter, der ønsker at levere papir til svanemærkede trykkerier som 'kontrolleret papir', betaler gebyr i henhold til nordisk liste.
Offentliggjort d. 30-09-2022, gældende fra d. 01-01-2023.
Der tages forbehold for fejl og mangler.
Gebyrer gældende fra d. 01-01-2018 til d. 31-12-2022
Type af gebyr |
Beløb |
Ansøgningsgebyr* |
3.000€ + moms per enhed
Gebyret per enhed i en kæde halveres såfremt kæden håndterer processen med ansøgning centralt
|
Fornyelsesgebyr* |
1.500€ + moms per enhed
Halvering per enhed jf. ovenfor.
|
Mere end ét kontrolbesøg inden for Norden** |
500€ + moms per kontrolbesøg |
Kontrolbesøg Europa** |
1.500€ + moms per kontrolbesøg |
Kontrolbesøg uden for Europa**
|
2.500€ + moms per kontrolbesøg
|
Udvidelse af eksisterende licens*** |
For udvidelse og ændring i eksisterende licens er priserne:
< 4 timer: 375€ + moms
< 8 timer: 750€ + moms
≥ 8 timer: 1.500€ + moms |
Anvendelsesgebyr for Danmark |
1,5 € per ton indkøbt papir **** op til 2.000 ton + moms, derefter 0,5 € + moms per ton papir |
Minimumsgebyr for Danmark*****
|
2.000€ per enhed + moms per år |
Maksimumsgebyr for Danmark
|
15.000€ per enhed + moms per år
|
* En enhed er et trykkeri og kan også være en virksomhed som har licens til en specifik tryksag.
** Ved kontrolbesøg hvor der er behov for mere end en dag væk fra kontoret inkl. rejsetid, kan Miljømærkning Danmark pålægge et yderligere gebyr på 1.000€ + moms per ekstra dag. Andre ekstraordinære omkostninger i forbindelse med kontrolbesøg kan også blive pålagt ansøger.
*** For udvidelse eller ændringer til en licens bliver tidsforbrug til sagsbehandling faktureret efter opgavens omfang. Vi skelner mellem rent administrative opgaver, som tager mindre end 1 time og øvrige opgaver i intervallerne mindre end 4 timer, mindre end 8 timer og 8 timer eller mere.
**** Indkøbt papir = licenshaverens årlige indkøb af papir til trykning hos enten licenshaver eller hos licenshaverens svanemærkede leverandører af tryksager til det nordiske marked. Hvis papirforbruget i trykkeriet er betydeligt større end papirindkøbet, eksempelvis hvis trykkeriet får kundeleveret papir, kan Nordisk Miljømærkning udtage gebyr i forhold til trykkeriets totale papirforbrug. For koncerner kan papirforbruget slås sammen, dog ikke på tværs af landegrænser for nordiske trykkerier.
***** For virksomheder med flere enheder halveres anvendelsgebyret for mikroenheder. Mikroenheder er i denne sammenhæng defineret som enheder med maksimalt 10 ansatte og en samlet årlig omsætning (af såvel miljømærkede som ikke-mærkede produkter) under 2 mio. €.*
OBS! Papirproducenter, der ønsker at levere papir til de svanemærkede trykkerier som 'kontrolleret papir', betaler gebyr i henhold til nordisk liste.
Offentliggjort d. 26-09-2017, gældende fra d. 01-01-2018.
Der tages forbehold for fejl og mangler.
Der er ikke behov for registrering i øvrige lande.
Der er ikke behov for registrering i øvrige lande.